دوره 36، شماره 505: هفته اول بهمن ماه 1397:1415-1420

بررسی تأثیر استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی جراحی آپاندکتومی (مبتنی بر بازی) بر میزان خودکارآمدی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل

امین صدیق , مسعود صیادی , آرش نجیمی , احمد قدمی

DOI: 10.22122/jims.v36i505.10653

چکیده


مقدمه: هدف از انجام این مطالعه، بررسی تأثیر استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی جراحی آپاندکتومی (مبتنی بر بازی) بر میزان خودکارآمدی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل بود.

روش‌ها: در این مطالعه‌ی نیمه تجربی یک سو کور، 70 دانشجوی کارشناسی اتاق عمل ترم 2 در شهر اصفهان به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و بعد از کسب رضایت در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. بعد از استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی (مبتنی بر بازی) برای گروه مورد و برگزاری کلاس و سخنرانی برای گروه شاهد، داده‌ها با پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته‌ی خود کارآمدی که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، جمع‌آوری گردید. سپس، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های توصیفی و تحلیلی با سطح معنی‌داری 05/0 > P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: متوسط نمره‌ی خود کارآمدی در گروه مورد (48/1 ± 97/62) از گروه شاهد (67/2 ± 63/48) بالاتر بود که این تفاوت، از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0 > P). همچنین، نتایج نشان داد که بین مشخصات دموگرافیک با خودکارآمدی ارتباط معنی‌داری وجود نداشت (05/0 < P).

نتیجه‌گیری: نرم‌افزار شبیه‌سازی جراحی آپاندکتومی، می‌تواند منجر به ارتقای خود کارآمدی دانشجویان شود. از این رو، به کارگیری آن به عنوان یک روش کمک آموزشی برای آموزش دانشجویان اتاق عمل پیشنهاد می‌شود.


واژگان کلیدی


نرم‌افزار؛ شبیه‌سازی آموزشی؛ جراحی؛ آپاندکتومی؛ خود کارآمدی

تمام متن:

PDF

مراجع


Dehghan Abnavi S, Ghadami A. Investigating the effect of displaying film before craniotomy surgery on self-efficacy and stress in operating room technology students in Isfahan's selected educational hospitals, in 2017. Pharmacophore 2017; 8(6S): e-117336.

Hosseini M, Irajpour A, Hayrabedian A, Khusravi M, Rarani S, Ghadami A. A study of the views of bachelor students in operating room on evaluation of clinical performance using paper logbook, Isfahan University of Medical Sciences. Ann Trop Med Public Health 2017; 10(6): 1668-72.

Cochran A, Elder WB, Crandall M, Brasel K, Hauschild T, Neumayer L. Barriers to advancement in academic surgery: Views of senior residents and early career faculty. Am J Surg 2013; 206(5): 661-6.

Bleakley A, Allard J, Hobbs A. Towards culture change in the operating theatre: embedding a complex educational intervention to improve teamwork climate. Med Teach 2012; 34(9): e635-e640.

Keshavarzi Z, Akbari H, Forouzanian S, Sharifian E. Comparison the students satisfaction of traditional and integrated teaching method in physiology course. Educ Strategy Med Sci 2016; 8(6): 21-7. [In Persian]

Rahimimand M, Abbaspour A. The Relationship between teaching methods (group discussion, questions and answers, scientific demonstrationand lectures) with Student achievement motivation. Educational Psychology 2016; 12(39): 1-24. [In Persian].

Shahbazi S, Sajadi SM, Jolai F. A simulation model for managing the process of implementing projects related to new product development in R&D centers. Iranian Journal of Engineering Education 2017; 19(75): 151-66. [In Persian].

Karimi Monaghi H, Rad M, Bakhshi M. Do the new methods of teaching in medical education have adequate efficacy?: A systematic review. Strides Dev Med Educ 2013; 10(2): 153-62. [In Persin].

Nie Y, Li L, Duan Y, Chen P, Barraclough BH, Zhang M, et al. Patient safety education for undergraduate medical students: a systematic review. BMC Med Educ 2011; 11(1): 33.

Sajadi SA, Farsi Z. Simulation based education. Journal of Education Studies 2014; 3(2): 21-30. [In Persian].

Xiao D, Jakimowicz JJ, Albayrak A, Buzink SN, Botden SM, Goossens RH. Face, content, and construct validity of a novel portable ergonomic simulator for basic laparoscopic skills. J Surg Educ 2014; 71(1): 65-72.

Shea P, Bidjerano T. Learning presence: Towards a theory of self-efficacy, self-regulation, and the development of a communities of inquiry in online and blended learning environments. Comput Educ 2010; 55(4): 1721-31.

Hajloo N, Sobhi N, Rahbar Taramsari M, Haghighatgoo M. Perfectionism and self-efficacy of nurses in Rasht hospitals. Research in Medical Education 2011; 3(1): 42-8. [In Persian].

Pavlas D, Heyne K, Bedwell W, Lazzara E, Salas E. Game-based Learning: The impact of flow state and videogame self-efficacy. Proc Hum Factors Ergon Soc Annu Meet 2010; 54(28): 2398-402.

Dunn KE, Osborne C, Link HJ. Research briefs high-fidelity simulation and nursing student self-efficacy: Does training help the little engines know they can? Nurs Educ Perspect 2014; 35(6): 403-4.

Mohamadirizi S, Bahadoran P, Fahami F, Ehsanpour S. The effect of teaching through demonstration on midwifery student's self-efficacy in delivery management. Iran J Med Educ 2014; 14(4): 282-90. [In Persian].

Shakour M, Haghani F, Shokri T, Bahramian H. The effect of game method on students'satisfaction and achievement in anatomy course. J Isfahan Med Sch 2013; 31(244): 1038-47. [In Persian].

Akhu-Zaheya LM, Gharaibeh MK, Alostaz ZM. Effectiveness of Simulation on knowledge acquisition, knowledge retention, and self-efficacy of nursing students in Jordan. Clin Simul Nurs 2013; 9(9): e335-e342.

Fluharty L, Hayes AS, Milgrom L, Malarney K, Smith D, Reklau MA, et al. A multisite, multi-academic track evaluation of end-of-life simulation for nursing education. Clin Simul Nurs 2012; 8(4): e135-e143.

Zulkosky KD. Simulation use in the classroom: Impact on knowledge acquisition, satisfaction, and self-confidence. Clin Simul Nurs 2012; 8(1): e25-e33.

Megel ME, Black J, Clark L, Carstens P, Jenkins LD, Promes J, et al. Effect of high-fidelity simulation on pediatric nursing students anxiety. Clin Simul Nurs 2012; 8(9): e419-e428.

Roohi G, Asayesh H, Bathai SA, Shouri Bidgoli AR, Badeleh MT, Rahmani H. The relationship between self-efficacy and academic motivation among students of medical sciences. J Med Educ Dev 2013; 8(1): 45-51. [In Persian].




Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.