بلوغ عاطفی و گرایش به مصرف مواد مخدر در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

نوع مقاله : Original Article(s)

نویسندگان

1 دانشیار، گروه گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشجوی پزشکی، کمیته‌ی تحقیقات دانشجویان پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

10.48305/jims.v43.i819.0648

چکیده

مقاله پژوهشی




مقدمه: بلوغ عاطفی یکی از شاخص‌های مهمی است که ممکن است در کنترل رفتارهای پرخطر در جوانان مؤثر باشد. با توجه به نقش  دختران جوان در اجتماع و نیز در خانواده، مطالعه حاضر بر روی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد و وجود ارتباط بین بلوغ عاطفی و گرایش به مصرف مواد مخدر بررسی شد.
روش‌ها: مطالعه‌ی مقطعی حاضر بر روی 259 نفر از دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. در این مطالعه بلوغ عاطفی نمونه‌های مورد مطالعه با استفاده از پرسشنامه مقیاس بلوغ عاطفی سینگ و بهار گاوا تعیین و ارتباط آن با نمره مقیاس گرایش به اعتیاد، توسط آزمون Pearson اندازه‌گیری گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین ابعاد گرایش به مصرف مواد مخدر با نمره‌ی کلی بلوغ عاطفی (0/001 > P)، معیار عدم ثبات عاطفی (0/027 = P)، بازگشت عاطفی (0/001 > P)، ناسازگاری اجتماعی (0/009 = P)، فروپاشی شخصیت (0/001 > P)، ارتباط معنی‌داری وجود دارد. اما بین گرایش به مصرف مواد مخدر و فقدان استقلال، رابطه‌ی معنی‌داری مشاهده نشد (0/328 = P). همچنین متغیرهای وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی و مدت اقامت در خوابگاه اثر معنی‌داری بر روی بلوغ عاطفی و گرایش به مصرف مواد مخدر نداشتند (0/05 > P).
نتیجه‌گیری: افزایش بلوغ عاطفی در ابعاد عدم ثبات، بازگشت عاطفی، ناسازگاری اجتماعی و فروپاشی شخصیت می‌تواند گرایش به مصرف مواد مخدر را در ابعاد محیطی و فردی کاهش دهد. بنابراین افزایش بلوغ عاطفی تا حد زیادی می‌تواند بر روی گرایش به مصرف مواد مخدر اثرگذار باشد.

تازه های تحقیق

زهرا امینی:  Google Scholar 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Emotional Maturity and Drug Abuse in Dormitory Resident Female Students of Isfahan University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • Zahra Amini 1
  • Farzaneh Taati 2
1 Associate Professor, Department of Community and Family Medicine, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Medical Student, Medical Students Research Committee, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Background: Emotional maturity is one of the important indicators that may be effective in controlling high-risk behaviors in young people. Considering the role of young women in society and in the family, the present study was conducted on female students living in the dormitory of Isfahan University of Medical Sciences to investigate the relationship between emotional maturity and the tendency to use drugs.
Methods: This cross-sectional study was carried out on 259 female students residing in the dormitories of Isfahan University of Medical Sciences who were selected by simple random sampling. The emotional maturity of the subjects was determined using Singh and Bhargava's Emotional Maturity Scale, and its correlation with the scores from the Addiction Potential Scale was measured using Pearson's correlation test.
Findings: The results showed a significant correlation between the tendency to use drugs and the total emotional maturity score (P < 0.001), the emotional instability standard (P = 0.027, Emotional return (P < 0.001), social incompatibility (P = 0.009), and personality disintegration (P < 0.001). However, no significant relationship was observed between the tendency to use drugs and lack of independence (P = 0.328). Also, variables such as marital status, educational level and duration of residence in dormitory did not have a significant effect on emotional maturity and the tendency to use drugs (P > 0.05).
Conclusion: Increasing emotional maturity in dimensions of instability, emotional return, social incompatibility and personality disintegration can reduce the tendency toward drug use in the environmental and individual dimensions. Therefore, increasing emotional maturity can greatly affect the tendency toward drug abuse

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotions
  • Drug abuse
  • Students
  1. Asnaashari N, Shikholislami R. The mediating role of emotional maturity in relationship between self-esteem and social anxiety among females' adolescence [in Persian]. Psychological Models and Methods 2016; 6(22): 35-52.
  2. Aashra B, Jogsan YA. Emotional Maturity and Self-Actualization in Graduate and Post-Graduate Students. Quest Journals, Journal of Research in Humanities and Social Science 2013; 1(4): 15-8.
  3. Hooman HA, Vatankhah HR, Dorostkar S. Considering practicality, reliability and validity of oxford happiness’s revised test in Tehran high schools students [in Persian]. Journal of Psychological Research 2012; 4(15): 1-15
  4. Ahadi H. Psychology of growth (2) in adolescence, adulthood (adolescence, middle ages and elderly) [in Persian]. Tehran, Iran: Ayande Derakhshan Publications; 2006.
  5. Karkhi M. Wrong beliefs in addiction. Qom University of Medical Sciences [in Persian]. Print Sahar,Tehran: First Edition.2012: 3, 26-38.
  6. Momtazi S, Jafari S, Khosravi N, Nikfarjam A. Science of addiction: drugs, the brain and behavior. Offices, mental health, social and addiction [in Persian]. Tehran, Iran: Sepidbarg Publications; 2019.
  7. Amani F, Sadegheyehahari S, Mohammadi S, Azami A. Changes in patterns of drug addicts referring to addiction centers, 1998-2003 [in Persian]. J Ardabil Univ Med Sci 2005; 2(3): 220-24.
  8. Eitle D. The moderating effects of peer substance use on the family structure-adolescent substance use association: Quantity versus quality of parenting. Addict Behav 2005; 30(5): 963-80.
  9. Sattari B, Azam A, Mohamadi M. Attitude, Addiction, Ardebil, Iran, Narcotics, Tendency. Social Welfare 2003; 3(9): 263-82.
  10. Tabe bordbar F, Tabatabaei K, Azad Falah P, Samani S. Effect of assertiveness training on homesickness in girls students. J Mazandaran Univ Med Sci 2009; 19(73): 27-33.
  11. Mir Hesami SH. Role of the family in addiction among youth and adolescents [in Persian]. [Thesis]. Iran: Payam Noor University; 2009.
  12. Imani R, Moheb N. The Relationship between Mothers’Emotional Maturity ‎and theire Children’s Behavioral Disorders [in Persian]. Women and Family Studies 2010; 2(6): 29-49.
  13. Zamani S. Investigating the factors affecting addiction preparation among female students of public high schools in Tehran [in Persian]. [Thesis]. Tehran, Iran: Allameh Tabataba'i University; 2011.
  14. Jahantab M. Unsuitable friends & teenagers addiction [in Persian]. Social health and Addiction. 2014; 1(4): 63-78.
  15. Manoharan R, Louis J, Doss C. Emotional Maturity of Post Graduate Student in Pondicherry Region. Experiments in education 2007; 35(8): 161.
  16. Amirkhan J, Auyeung B. Coping with stress across the lifespan: Absolute vs. relative changes in strategy. Journal of Applied Developmental Psychology 2007; 28(4): 298-317.
  17. Forootani M, Rezaeian M. Understanding and drug abuse among students Larestan city [in Persian]. Iran Journal of Nursing 2004; 18(43): 21-29.
  18. Mansournejad Z, Poorseyyed SR, Kiani F, Khodabakhsh MR. Effectiveness of communication skills training on emotional maturity evolution of female students on the eve of marriage [in Persian]. Journal of Fundamentals of Mental Health 2013; 15(59): 158-70.
  19. Ghamari Givi H, Mojarad A. Prediction of tendency to addiction using attachment style and impulsivity [in Persian]. Journal of Health and Care 2016; 18(1): 17-27
  20. . Kaplan HB, Kaplan HB. Deviant behavior in defense of self. Academic Press New York; 1980.