دوره 32، شماره 277: هفته دوم اردیبهشت ماه 1393:282-291

بررسی رعایت اصول نسخه‌نویسی در نسخ دانشجویان مقطع اینترنی

لیلی صفائیان, جواد کبریایی‌زاده, منصور هاشمی فشارکی, سولماز سلامی

چکیده


مقدمه: کسب دانش و مهارت نسخه‌نویسی از ضروریات حرفه‌ی پزشکی است. در این پژوهش میزان رعایت اصول نسخه‌نویسی و بروز خطاهای دارویی در نسخ اینترن‌های بیمارستان آموزشی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

روش‌ها: در این مطالعه‌ی توصیفی- مقطعی گذشته‌نگر تعداد 3800 نسخه از بین نسخ بیماران سرپایی که توسط اینترن‌ها در پاییز سال 1390 تجویز شده بودند، از لحاظ ساختار کلی نسخه (تاریخ، نماد نسخه، مهر و امضا و ناخوانایی)، اجزای دارویی نسخه (نام ژنریک یا تجارتی داروها، شکل دارویی، قدرت دارویی، تعداد داروها) و دستور مصرف دارویی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین تعداد اقلام دارویی در هر نسخه، 7/2 بود و بخش عمده‌ای از نسخ (84 درصد) به صورت ناخوانا نوشته شده بودند. در 82 درصد از نسخ از نام ژنریک داروها استفاده شده بود. در 6 درصد از نسخ، خطا به صورت از قلم افتادگی شکل دارویی و در 4 درصد خطا به صورت فقدان یا نادرست بودن قدرت دارویی وجود داشت. در زمینه‌ی دستور مصرف داروها فقط در 3/18 درصد از نسخ دستور مصرف به طور صحیح بیان شده بود و در سایر نسخ، خطاهای مختلفی به صورت فقدان راه مصرف (7/63 درصد)، استفاده از عبارات طبق دستور (5/21 درصد) و در صورت لزوم (0/18 درصد) و فقدان فواصل مصرف داروها (3/51 درصد) مشاهده گردید.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه بیانگر وجود خطاها و نقایصی در نسخه‌نویسی دانشجویان مقطع اینترنی به ویژه در زمینه‌ی دستور مصرف و فواصل مصرف داروها می‌باشد. تلاش برای ارتقای وضعیت آموزشی دانشجویان پزشکی به جهت افزایش دانش و مهارت نسخه‌نویسی صحیح پیشنهاد می‌گردد.

 


واژگان کلیدی


نسخه‌نویسی؛ دانشجویان پزشکی؛ خطاهای پزشکی

تمام متن:

PDF

مراجع


Akoria OA, Isah AO. Prescription writing in public and private hospitals in Benin City, Nigeria: the effects of an educational intervention. Can J Clin Pharmacol 2008; 15(2): e295-e305.

Akram A, Zamzam R, Mohamad NB, Abdullah D, Meerah SM. An assessment of the prescribing skills of undergraduate dental students in Malaysia. J Dent Educ 2012; 76(11): 1527-31.

Shivhare SC, Kunjwani HK, Manikrao AM, Bondre AV. Drugs hazards and rational use of drugs: a review. J Chem Pharm Res 2010; 2(1): 106-12.

Hogerzeil HV. Promoting rational prescribing: an international perspective. Br J Clin Pharmacol 1995; 39(1): 1-6.

Lisby M, Nielsen LP, Mainz J. Errors in the medication process: frequency, type, and potential clinical consequences. Int J Qual Health Care 2005; 17(1): 15-22.

Shah N, Aslam M, Avery A. A survey of prescription errors in general practice. Pharmaceutical Journal 2001; 267(1): 860-2.

Calligaris L, Panzera A, Arnoldo L, Londero C, Quattrin R, Troncon MG, et al. Errors and omissions in hospital prescriptions: a survey of prescription writing in a hospital. BMC Clin Pharmacol 2009; 9: 9.

Shankar RP, Dubey AK, Palaian S, Pranaya M, Saha A, Deshpande VY. Favorable student attitudes towards pharmacology in a medical school in Western Nepal. JIAMSE 2005; 15(1): 31-8.

Alsulami Z, Conroy S, Choonara I. Medication errors in the Middle East countries: a systematic review of the literature. Eur J Clin Pharmacol 2013; 69(4): 995-1008.

Al Khaja KA, Handu SS, James H, Mathur VS, Sequeira RP. Assessing prescription writing skills of pre-clerkship medical students in a problem-based learning curriculum. Int J Clin Pharmacol Ther 2005; 43(9): 429-35.

Oshikoya KA, Chukwura HA, Ojo OI. Evaluation of outpatient paediatric drug prescriptions in a teaching hospital in Nigeria for rational prescribing. Paediatr Perinat Drug Ther2006; 7(4): 183-8.

Menon L, Taylor Z, Tuthill DP. Can paediatric junior hospital doctors prescribe competently? Paediatr Perinat Drug Ther2006; 7:118-20.

Al-Dhawailie AA. Inpatient prescribing errors and pharmacist intervention at a teaching hospital in Saudi Arabia. Saudi Pharm J 2011; 19(3): 193-6.

Heaton A, Webb DJ, Maxwell SR. Undergraduate preparation for prescribing: the views of 2413 UK medical students and recent graduates. Br J Clin Pharmacol 2008; 66(1): 128-34.

Han WH, Maxwell SR. Are medical students adequately trained to prescribe at the point of graduation? Views of first year foundation doctors. Scott Med J 2006; 51(4): 27-32.

Odunsanya OO. Drug use indicators at secondary health care facility in Lagos, Nigeria. J Commun Med Health Care 2004; 16(1): 21-4.

Hogerzeil HV, Walker GJ, Sallami AO, Fernando G. Impact of an essential drugs programme on availability and rational use of drugs. Lancet 1989; 1(8630): 141-2.

Safaeian L, Mahdanian AR, Hashemi-Fesharaki M, Salami S, Kebriaee-Zadeh J, Sadeghian GH. General physicians and prescribing pattern in Isfahan, Iran. Oman Med J 2011; 26(3): 205-6.

Sadeghian GH, Safaeian L, Mahdanian AR, Salami S, Kebriaee-Zadeh J. Prescribing quality in medical specialists in isfahan, iran. Iran J Pharm Res 2013; 12(1): 235-41.

Aronson JK, Henderson G, Webb DJ, Rawlins MD. A prescription for better prescribing. BMJ 2006; 333(7566): 459-60.

Perwitasari DA, Abror J, Wahyuningsih I. Medication errors in outpatients of a government hospital in Yogyakarta Indonesia. Int J Pharm Sci Rev Res 2010; 1(1): 8-10.

Mastura I, Teng CL. The effect of "group detailing" on drug prescribing in primary care. Med J Malaysia 2008; 63(4): 315-8.

Shaw J, Harris P, Keogh G, Graudins L, Perks E, Thomas PS. Error reduction: academic detailing as a method to reduce incorrect prescriptions. Eur J Clin Pharmacol 2003; 59(8-9): 697-9.

Motamed N, Kashani Z, Safar MJ, Alian SH, Khademloo M, Eslamiyan R. Prescription writing ability of interns for common illnesses-Sari Medical School-summer 2004. J Mazandaran Univ Med Sci 2006, 16(51): 102-11. [In Persian].

Heaton A, Webb DJ, Maxwell SR. Undergraduate preparation for prescribing: the views of 2413 UK medical students and recent graduates. Br J Clin Pharmacol 2008; 66(1): 128-34.

Dean B, Schachter M, Vincent C, Barber N. Causes of prescribing errors in hospital inpatients: a prospective study. Lancet 2002; 359(9315): 1373-8.

Bobb A, Gleason K, Husch M, Feinglass J, Yarnold PR, Noskin GA. The epidemiology of prescribing errors: the potential impact of computerized prescriber order entry. Arch Intern Med 2004; 164(7): 785-92.

Jackson SH, Mangoni AA, Batty GM. Optimization of drug prescribing. Br J Clin Pharmacol 2004; 57(3): 231-6.




Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.