@article { author = {Amirkhani, Mohammad Amir and Ziaedini, Seyed Hassan and Dashti, Marziyeh and Aminaei, Tahereh and Ardalan, Glayol and Mirmoghtadaee, Parisa and Poursafa, Parinaz and Kelishadi, Roya}, title = {Prevalence of Visual Impairments among School- Aged Children: The Results of a National Screening Program}, journal = {Journal of Isfahan Medical School}, volume = {27}, number = {101}, pages = {687-697}, year = {2009}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1027-7595}, eissn = {1735-854X}, doi = {}, abstract = {Background: Visual impairments affect child development and limit their social activity, education and future life. In this study, the prevalence of visual impairments was determined among school-aged children in a screening program. Methods: All first and third grade students in primary schools, first grade students in secondary and high schools related to Iranian universities of medical science were selected. The data were gathered by universities in 2007. Findings:The prevalence of visual impairments was 4.7% and 3.8% in first grade and third grade students in primary schools. It was 5.8% and 4.1% in first grade students in secondary and high schools respectively. The highest prevalence (10.59%) was reported from Kermanshah University of Medical Sciences. Conclusion: It is considered more detailed interventions are necessary, especially in high prevalence regions, to determine the different types of visual impairments and their risk factors. Key words: Screening, Visual impairments, School children.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان فراوانی اختلالات بینایی در ارزیابی‌های غربالگری دانش‌آموزان مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی در ایران}, abstract_fa = {مقدمه: اختلالات بینایی در کودکی آثار بارزی بر تکامل کودک دارد و باعث محدود شدن فعالیت‌های اجتماعی، جسمانی، آموزشی و در نهایت آینده شغلی او می‌شود. در این مطالعه به بررسی شیوع اختلالات بینایی در ارزیابی‌های غربالگری دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور پرداختیم. روش ها: جمعیت نمونه شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ها‌ی اول دبستان، سوم دبستان، اول راهنمایی و اول دبیرستان در مدارس وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در سال 1386 می‌باشد . یافته ها: شیوع اختلالات بینایی در این مطالعه 7/4 درصد در دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی، 8/3 درصد در دانش‌آموزان مقطع سوم ابتدایی و 8/5 درصد در دانش‌آموزان مقطع اول راهنمایی و 1/4 درصد در دانش‌آموزان مقطع اول دبیرستان اختلال بینایی در ارزیابی‌های غربالگری به دست آمد. بیشترین میزان اختلال بینایی از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (59/10 درصد) گزارش شده است . نتیجه گیری: شیوع اختلالات بینایی در برخی مناطق نسبت به کشور در مطالعه فعلی و گذشته بالا می‌باشد. طراحی مطالعات دقیق برای تعیین علل احتمالی نظیر عوامل محیطی و ... و بررسی نوع اختلال بینایی ضروری است. وازگان کلیدی: غربالگری، اختلالات بینایی، دانش‌آموزان}, keywords_fa = {}, url = {https://jims.mui.ac.ir/article_13118.html}, eprint = {https://jims.mui.ac.ir/article_13118_0a9bd56805654933f84326d5aa945e5d.pdf} }