@article { author = {Alibeigi-Beni, Elham and Salehi, Azam and jafary, Fariba}, title = {The Effect of Mindfulness-Based Stress Reduction Program on Emotional Well-Being (Stress, Anxiety, Depression, and Sadness) of Patients with Psoriasis}, journal = {Journal of Isfahan Medical School}, volume = {35}, number = {436}, pages = {756-762}, year = {2017}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1027-7595}, eissn = {1735-854X}, doi = {}, abstract = {Background: Stress is an important factor in development and exacerbation of symptoms in most of the skin diseases including psoriasis. This study aimed to assess the effectiveness of mindfulness-based stress reduction program on emotional well-being of patients with psoriasis.Methods: In this quasi-experimental study, experimental group received 10 sessions of mindfulness training. For all the patients the Discomfort and Deprivation Harrington Inventory and the Depression, Anxiety, and Stress Scales 42 (DASS 42) questionnaires were measured before, at the end, and 6 weeks after treatment in all recruited patients. Data was analyzed using SPSS software.Findings: Between experimental and control groups, there were significant differences in terms of certain components of emotional well-being, including stress and anxiety (P < 0.010). But, the two groups did not differ in terms of depression. These results were consistent over the time.Conclusion: Based on these results, mindfulness-based stress reduction program could potentially be considered as an effective method to relief improvement and compatibility in patients with psoriasis.}, keywords = {Psoriasis,Mindfulness,Stress}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏ آگاهی بر بهزیستی هیجانی (استرس، اضطراب، افسردگی و ناراحتی) بیماران مبتلا به Psoriasis}, abstract_fa = {مقدمه: بر طبق پژوهش‏ های پیشین، استرس به عنوان مهم‌ترین عامل در ابتلا و تشدید علایم بیماری ‏های پوستی نظیر Psoriasis شناخته شده است. پژوهش حاضر، با هدف اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن ‏آگاهی بر بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به Psoriasis صورت پذیرفت.روش‌ها: این پژوهش مورد- شاهدی، از نوع نیمه آزمایشی پیش ‏آزمون- پس ‏آزمون با پی‌گیری 6 هفته بود. گروه مورد، 10 جلسه آموزش ذهن ‏آگاهی را دریافت نمودند. برای همه ‏ی بیماران از پرسش‌نامه‌ی ناراحتی و محروم‌سازی Harrington و همچنین، پرسش‌نامه‌ی Depression, anxiety and stress scales 42 (DASS 42) قبل از درمان و 6 هفته پس از درمان استفاده شد. سپس، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: بین دو گروه مورد و شاهد از لحاظ برخی از مؤلفه‏ های بهزیستی هیجانی شامل استرس، اضطراب و ناراحتی، تفاوت معنی‌داری وجود داشت (010/ > P)، اما دو گروه از نظر میزان افسردگی تفاوتی نداشتند. این نتایج در طول زمان ثابت بود.نتیجه‌گیری: بر اساس این نتایج، آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏ آگاهی، می‏ تواند به عنوان یک روش مؤثر برای بهبود و سازگاری این بیماران توصیه شود.}, keywords_fa = {Psoriasis,ذهن‏ آگاهی,استرس}, url = {https://jims.mui.ac.ir/article_15284.html}, eprint = {https://jims.mui.ac.ir/article_15284_a1ee6960b352fe10ba32e3bc2f06f162.pdf} }