@article { author = {Hosaini, Nafiseh and Shahidi, Shahrzad and Avizhgan, Maryam}, title = {Management of Virtual Education Curriculum of Clinical Introduction Courses in COVID Pandemic 19}, journal = {Journal of Isfahan Medical School}, volume = {40}, number = {688}, pages = {738-742}, year = {2022}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1027-7595}, eissn = {1735-854X}, doi = {10.48305/jims.v40.i688.0738}, abstract = {Background: Considering the high importance and scope of virtual education during the sudden outbreak of COVID-19, this study intends to manage the virtual education curriculum of the course of general medicine clinical preparation in Navid system. Methods: This developmental study was conducted in the academic year of 2021-2022 in Isfahan Medical School. Using a review of texts, documents, and focus group meetings, the Virtual Curriculum Management Procedure was developed and approved. Based on this method, a researcher-made checklist was compiled. Navid system modules (special software for university learning) were counted in all educational packages of general medicine clinical preparation course. Findings: 12 educational packages were evaluated in terms of compliance with the rules of e-learning and the National General Medicine Program. Clinical Introduction Courses were educated 100% in virtual setting and often performed as an asynchronous training in the form of a voiced PowerPoint (97.6%). Most of the packages did not have a course introduction (75%) and a course plan (100%) and were not loaded in the correct order (83.3%). Less than 3 sessions were scheduled for each instructor in the form of packages (91.7%). Conclusion: Due to the virtualization and the availability of files in the Navid system, it was possible to evaluate uniquely for the first time. The efforts of teachers, students, and the field of university education during the Corona were significant, and at least at the level of theoretical courses, education was stopped.}, keywords = {Curriculum,Distance Education,Educational assessment,General practice,COVID-19}, title_fa = {مدیریت برنامه‌ی درسی آموزش مجازی در پاندمی کووید-19}, abstract_fa = {مقاله کوتاه مقدمه: با توجه به اهمیت و گستردگی بالای آموزش مجازی در دوران شیوع ناگهانی کووید-19، این مطالعه قصد دارد به مدیریت برنامه‌ی درسی آموزش مجازی در سامانه‌ی نوید بپردازد. روش‌ها: مطالعه از نوع  توصیفی در سال تحصیلی 1400-1399 است. با استفاده از مرور متون، اسناد و جلسات گروه متمرکز، شیوه‌نامه‌ی مدیریت برنامه‌ی درسی مجازی، تدوین و تصویب گردید. بر اساس این شیوه‌نامه، چک‌لیستی محقق ساخته تدوین شد. ماژول‌های سامانه‌ی نوید به‌ صورت تمام شماری بررسی گردید. یافته‌ها: 12دوره‌ی آموزشی از نظر انطباق با قوانین آموزش الکترونیکی و برنامه‌ی ملی مورد ارزیابی قرار گرفت. 100 درصد آموزش‌ها در این دروس، به ‌صورت مجازی بود. اغلب به ‌صورت آموزش غیرهمزمان در قالب پاورپوینت صداگذاری شده (97/6 درصد) انجام شده بود. اغلب دوره‌ها، معرفی درس (75 درصد) و طرح دوره (100 درصد) نداشته‌ و با ترتیب و توالی صحیح (83/3 درصد) بارگذاری نشدند. کمتر از 3 جلسه برای هر مدرس در هر دوره (91/7 درصد) برنامه‌ریزی ‌شده بود. نتیجه‌گیری: به دلیل مجازی شدن و فرصت در دسترس بودن فایل‌ها در سامانه‌ی نوید، امکان ارزیابی به شکل منحصربه‌فردی برای اولین بار فراهم شد. تلاش مدرسان، دانشجویان و حوزه‌ی آموزش دانشگاه‌ها در دوران کرونا قابل ‌توجه بوده و حداقل در سطح دروس نظری مانع توقف آموزش نشد.}, keywords_fa = {برنامه‌ی درسی,آموزش از راه دور,ارزیابی آموزشی,پزشکی عمومی,پاندمی کووید-19}, url = {https://jims.mui.ac.ir/article_26259.html}, eprint = {https://jims.mui.ac.ir/article_26259_8f83d2fdb815f7deae57241cf94e6d8a.pdf} }