%0 Journal Article %T تحلیل و مدل‌سازی تأثیر شدت توربولانس جریان خون بر گسیختگی گویچه‌های قرمز (خونکافت مکانیکی) %J مجله دانشکده پزشکی اصفهان %I دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی استان اصفهان %Z 1027-7595 %A امیدوار, امیر %A خالقی, حسن %A امینی, الهام %D 2012 %\ 02/20/2012 %V 29 %N 174 ویژه نامه (مهندسی پزشکی) %P 3251-3257 %! تحلیل و مدل‌سازی تأثیر شدت توربولانس جریان خون بر گسیختگی گویچه‌های قرمز (خونکافت مکانیکی) %K خونکافت %K توربولانس %K گویچه‌ی قرمز %R %X مقدمه: خونکافت مکانیکی یکی از موانع اصلی در توسعه‌ی تجهیزات قلبی و عروقی مانند ابزارهای گردش کمکی خون، دریچه‌های قلب مصنوعی و پمپ‌های خون است. در اکثر تحقیقات انجام شده در این زمینه، بیشتر به نقش عدد رینولدز جریان بر نرخ گسیختگی گویچه‌های قرمز و مقدار هموگلوبین آزاد شده توجه شده و کمتر به تأثیر پارامترهای کیفی میدان توربولانس (شدت و مقیاس طولی) پرداخته شده است.روش‌ها: در این مقاله بر اساس یک روش به طور کامل تحلیلی، رابطه‌ای برای پیش‌بینی امکان رخ‌داد خونکافت مکانیکی در شرایط توربولانسی ارایه شده است. در این رابطه، نقش عدد رینولدز و شدت نسبی توربولانس بر رخ‌داد خونکافت به وضوح نشان داده شده است. تطابق نتایج با برخی از داده‌های تجربی موجود و در دسترس، حاکی از این است که مدل ریاضی پیشنهاد شده از دقت نسبی خوبی برخوردار است.یافته‌ها: نتایج این تحقیق نشان داد که گویچه‌های قرمز بسته به مقدار عدد رینولدز جریان، شدت توربولانس 20-10 درصد را می‌توانند تحمل نمایند. نتایج حاکی از این است که با افزایش عدد رینولدز جریان، حداکثر شدت توربولانس قابل تحمل توسط گویچه‌های قرمز کاهش می‌یابد.نتیجه‌گیری: در این مقاله برای اولین بار نشان داده شد که علاوه بر مقدار عدد رینولدز جریان، مقدار شدت نسبی توربولانس نیز بر رخ‌داد خونکافت مؤثر است. بدین منظور، یک معیار تحلیلی برای پیش‌بینی رخ‌داد خونکافت ارایه شد. %U https://jims.mui.ac.ir/article_13735_b66750b620e16e3a7ad8b8fe61575c5f.pdf