%0 Journal Article %T تحلیل غیر خطی سیگنال مغزی کودکان مبتلا به نوشتار پریشی در حین و بعد از مهارت نوشتن جهت فهم بهتر عملکرد مغزی %J مجله دانشکده پزشکی اصفهان %I دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی استان اصفهان %Z 1027-7595 %A پرستار فیض‌آبادی, محبوبه %A یزدچی, محمدرضا %A قشونی, مجید %A هاشمیان, پیمان %D 2014 %\ 05/22/2014 %V 32 %N 283 %P 558-568 %! تحلیل غیر خطی سیگنال مغزی کودکان مبتلا به نوشتار پریشی در حین و بعد از مهارت نوشتن جهت فهم بهتر عملکرد مغزی %K الکتروانسفالوگرافی %K تخمین آنتروپی %K چگالی طیف توان %K نوشتار پریشی %K حالات نوشتن و استراحت %R %X مقدمه: الکتروانسفالوگرام (EEG یا Electroencephalogram) بازتاب فعالیت الکتریکی مغز و از مهم‌ترین ابزارهای تشخیص بیماری‌های نورولوژیکی است. اختلال در نوشتن یا نوشتار پریشی یکی از این انواع ناتوانی‌های یادگیری است. ثبت EEG از کودکان دارای اختلال نوشتن، می‌تواند کمک شایانی به درک نحوه‌ی فعالیت الکتریکی مغز این کودکان نماید. پیش از این، مطالعاتی با روش‌های غیر خطی بر روی سیگنال EEG کودکان دارای ناتوانی یادگیری انجام شده است.روش‌ها: این مطالعه به بررسی فعالیت الکتریکی مغز کودکان نوشتار پریش در حالات نوشتن و استراحت به منظور درک بهتر نحوه‌ی فعالیت مغز، با استفاده از روش‌های آماری و تحلیل‌های غیر خطی پرداخت. الگوریتم‌ها شامل تخمین آنتروپی با روش رنی (Renyi) و تخمین طیف توان با روش Welch بود.یافته‌ها: مغز کودکان نوشتارپریش در حالت نوشتن، پیچیدگی بیشتری نسبت به حالت استراحت داشت که این به معنی وجود رفتار نامنظم بیشتر و در نتیجه، فعال شدن ناهمگام نورون‌های بیشتر در ناحیه‌ی مرکزی در حالت نوشتن است. نتایج تخمین طیف توان نیز نشان دهنده‌ی وجود نسبت‌های بالاتر Theta/Beta و Theta/Alpha در حالت نوشتن در این کودکان بود و نارسایی بیشتر مغز کودکان نوشتارپریش را در حالت نوشتن نسبت به استراحت نشان داد.نتیجه‌گیری: نوروفیدبک، به عنوان یکی از روش‌های نوین در درمان ناتوانی یادگیری جهت اصلاح فعالیت الکتریکی مغز کودکان نوشتار پریش پیشنهاد می‌شود.  %U https://jims.mui.ac.ir/article_14323_fee87e70609e629a93ffb1a352129d3d.pdf