%0 Journal Article %T مقایسه‌ی تأثیر دو روش آموزش ذهن‌آگاهی و آموزش یادآوری خاص بر حافظه‌ی بیماران دچار سکته‌ی مغزی ایسکمیک %J مجله دانشکده پزشکی اصفهان %I دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی استان اصفهان %Z 1027-7595 %A کریمیان, نگار %A نشاط دوست, حمیدطاهر %A عسگری, کریم %A عریضی, حمیدرضا %A نجفی, محمدرضا %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 35 %N 441 %P 961-968 %! مقایسه‌ی تأثیر دو روش آموزش ذهن‌آگاهی و آموزش یادآوری خاص بر حافظه‌ی بیماران دچار سکته‌ی مغزی ایسکمیک %K ذهن‌آگاهی %K حافظه %K سکته‌ی مغزی %R %X مقدمه: مشکلات مربوط به حافظه، یکی از شایع‌ترین اختلالات شناختی است که بیماران را بعد از سکته‌ی مغزی تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی درمان مبتنی بر آموزش یادآوری خاص و آموزش ذهن‌آگاهی در بهبود حافظه‌ی بیماران مبتلا به دچار سکته‌ی مغزی ایسکمیک بود.روش‌ها: در این پژوهش، روش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بین دو گروه اجرا گردید. 16 بیمار مبتلا به دچار سکته‌ی مغزی ایسکمیک به روش نمونه‌گیری در دسترس از میان بیماران مراجعه کننده به بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در سال 1393، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه‌های مورد مطالعه شامل دو گروه آموزش ذهن‌آگاهی (8 = n) و آموزش یادآوری خاص (8 = n) بودند. مداخلات آموزشی بر روی دو گروه مورد مطالعه انجام شد و سپس، بیماران با استفاده از پرسش‌نامه‌ی حافظه‌ی آینده‌نگر گذشته‌نگر مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته‌ها: اندازه‌ی اثر آموزش ذهن‌آگاهی برابر 5/4 و اندازه‌ی اثر آموزش یادآوری خاص برابر 3/2 به دست آمد که نشان دهنده‌ی میزان تأثیر زیاد درمانی در هر دو گروه بود. در مقایسه‌ی نتایج دو گروه با آزمون ANCOVA، در نمره‌ی کل حافظه بین دو گروه تفاوت معنی‌داری یافت شد (05/0 > P) و علاوه بر این، در زیر مقیاس حافظه‌ی آینده‌نگر نیز بین دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0 > P).نتیجه‌گیری: مطابق یافته‌های این پژوهش، دو روش آموزش ذهن‌آگاهی و آموزش یادآوری خاص، منجر به بهبود حافظه‌ی بیماران دچار سکته‌ی مغزی ایسکمیک می‌شوند و روش آموزش ذهن‌آگاهی اثربخشی بیشتری بر حافظه‌ی آینده‌نگر دارد. %U https://jims.mui.ac.ir/article_15318_8d5a906ca21109c663efec1d70e59af1.pdf