%0 Journal Article %T طراحی سیستم حمایت تصمیم‌گیری بالینی برای مدیریت و درمان بیماران مراجعه کننده با شکایت سرگیجه %J مجله دانشکده پزشکی اصفهان %I دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی استان اصفهان %Z 1027-7595 %A توکلی, نادر %A وحدت, ارغوان %D 2018 %\ 01/21/2018 %V 35 %N 460 %P 1806-1811 %! طراحی سیستم حمایت تصمیم‌گیری بالینی برای مدیریت و درمان بیماران مراجعه کننده با شکایت سرگیجه %K سیستم حمایت تصمیم‌گیری %K سرگیجه %K اورژانس %R 10.22122/jims.v35i460.9346 %X مقدمه: از جمله بیماری‌های چالش بر انگیز برای پزشکان اورژانس، تشخیص علت سرگیجه است. استفاده از نرم‌افزارهای با قابلیت عملکرد در گوشی‌های تلفن همراه در راستای کمک‌رسانی به پزشکان و درمان بیماران، ممکن است اثرات مخدوش کننده‌ها در اورژانس را در درمان بیماران کاهش دهد.روش‌ها: این مطالعه در سال 1396 در بخش اورژانس بیمارستان رسول اکرم (ص) انجام شد. شیوه‌نامه‌ی ارزیابی و مدیریت بیماران مبتلا به سرگیجه بعد از طراحی مبنی بر متون و استانداردها، روایی شیوه‌نامه در پنل تخصصی مورد تأیید قرار گرفت. تعداد 190 بیمار مراجعه کننده با سرگیجه با دو روش برای درمان و مدیریت بیماری وارد مطالعه شدند. گروه اول، با استفاده از سامانه‌ی طراحی شده و گروه دوم به روش سنتی مورد تشخیص و درمان قرار گرفتند. مدت زمان درمان، زمان ماندگاری و تفاوت بین تشخیص‌های اولیه و نهایی در گروه‌ها مقایسه شد.یافته‌ها: اختلاف در تشخیص اولیه و ثانویه در دو گروه معنی‌دار بود (050/0 > P). زمان درمان در گروه سامانه (38/3 ساعت) با گروه تشخیص سنتی (69/4 ساعت) اختلاف معنی‌داری داشت (001/0 > P). مدت زمان بستری در گروه سامانه (37/9 ساعت)، با گروه تشخیص سنتی (17/11 ساعت) اختلاف معنی‌داری داشت (001/0 > P). میزان رضایتمندی پزشکان از سامانه، متوسط (9/47 درصد) بود.نتیجه‌گیری: استفاده از سامانه‌های حمایت تصمیم‌گیری، می‌تواند کمک شایانی به ارتقا در تشخیص، کاهش زمان بستری و تعیین تکلیف زودتر در بیماران دچار سرگیجه‌ی مراجعه کننده به اورژانس داشته باشد. %U https://jims.mui.ac.ir/article_15452_4da6f9b734b209f95d5da47400ecec14.pdf