TY - JOUR ID - 13135 TI - مقایسه‌ی آموزش دفع بالون و بیوفیدبک در درمان اختلال دفع ناهماهنگ JO - مجله دانشکده پزشکی اصفهان JA - JIMS LA - fa SN - 1027-7595 AU - پورمؤمنی, عباسعلی AU - امامی, سید محمدحسن AU - عموشاهی, محبوبه AU - ادیبی, پیمان AD - مربی، گروه فیزیوتراپی، دانشکده‌ی توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان AD - دانشیار، بخش گوارش، گروه بیماری‌های داخلی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز تحقیقات پورسینای حکیم، اصفهان AD - فیزیوتراپست، بیمارستان آیت ا... کاشانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان AD - دانشیار، بخش گوارش، گروه بیماری‌های داخلی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 28 IS - 105 SP - EP - DO - N2 - مقدمه: تعداد زیادی از بیماران مبتلا به اختلال ناهماهنگی مقعدی- راست روده‌ای (Anorectal dyssynergia) به درمان‌های معمول یبوست پاسخ نمی‌دهند. به تازگی مطالعاتی در زمینه‌ی تأثیر بیوفیدبک روی بیماران مبتلا به اختلال دفع ناهماهنگ انجام شده است؛ برآن شدیم تا مقایسه‌ای بین تأثیر بیوفیدبک و آموزش دفع بالون در بهبودی بیماران انجام دهیم. روش‌ها: به طور تصادفی 65 بیمار به دو گروه بیوفیدبک و آموزش دفع بالون تقسیم شدند. علائم یبوست و میزان رضایت و تست زمان و حجم دفع بالون در دوگروه مقایسه گردید. یافته‌ها: در هر دو گروه، علائم یبوست نسبت به قبل از درمان کاهش یافت، ولی اختلافی به نفع بیوفیدبک مشاهده شد. در مورد دو معیار اساسی تخلیه‌ی ناکامل و نیاز به استفاده از دست برای انجام دفع، وضعیت در گروه آموزشی با بالون نسبت به قبل از درمان تغییری ننمود. از نظر شاخص‌های اندازه‌گیری شده با بالون در بیماران، یعنی زمان لازم برای بیرون راندن بالون پر شده و حداکثر حجم بالون پر شده که بیمار می‌توانست آن را دفع کند نیز گروه بیوفیدبک نتایج بهتری نشان داد. 78 درصد کل بیماران پس از درمان رضایت تاحدودی و یا رضایت کامل داشتند و تفاوتی بین دوگروه در این خصوص مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: بیوفیدبک در بیماران مبتلا به اختلال ناهماهنگی مقعدی- راست روده‌ای (Anorectal dyssynergia) از آموزش به وسیله‌ی بالون مؤثرتر است و باعث تغییرات واضحی در شاخص‌های کمی و کیفی می‌شود. واژگان کلیدی: بیوفیدبک، یبوست، اختلال ناهماهنگی مقعدی- راست روده‌ای (Anorectal dyssynergia)، بالون. UR - https://jims.mui.ac.ir/article_13135.html L1 - https://jims.mui.ac.ir/article_13135_aa3c44270db1d5da74b9305c827579c2.pdf ER -