TY - JOUR ID - 13414 TI - تأثیر آموزش خودمراقبتی در به کار گیری روش‌های مقابله در بیماران پس از جراحی قلب JO - مجله دانشکده پزشکی اصفهان JA - JIMS LA - fa SN - 1027-7595 AU - سیام, شهره AU - حیدرنیا, علیرضا AU - طوافیان, صدیقه السادات AD - مربی، گروه زیست شناسی، دانشکده‌ی علوم، دانشگاه گیلان، رشت، ایران AD - دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - استادیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 29 IS - 135 SP - 433 EP - 444 KW - مداخله آموزشی KW - خودمراقبتی KW - بیماران قلبی KW - جراحی قلب DO - N2 - مقدمه: بیماری قلبی- عروقی یکی از مهم‌ترین بیماری‌‌‌های مزمن است که یک مشکل جهانی محسوب می‌شود. جهت مقابله با آن، شرکت بیمار در امر خودمراقبتی و آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بسیار مفید می‌باشد. لذا این مطالعه به منظور بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی در به کار گیری روش‌های مقابله در بیماران قلبی پس از جراحی قلب صورت گرفت. روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد. تعداد 110 بیمار قلبی، دو ماه پس از جراحی قلب به صورت در دسترس و مبتنی بر هدف از بیمارستان حشمت رشت انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد (هر گروه 55 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمون مداخله‌ی آموزشی روش‌های خودمراقبتی را دریافت کردند. در حالی که گروه شاهد هیچ گونه مداخله‌ی آموزشی دریافت نکردند. پرسش‌نامه شامل سه قسمت مشخصات دموگرافیک، فرم نیاز سنجی مراقبت ازخود و پرسش‌نامه‌ی استاندارد روش‌های مقابله‌ای جالوویس بود که قبل از مداخله آموزشی برای گروه آزمون و شاهد از طریق مصاحبه تکمیل شد. پرسش‌نامه استاندارد روش‌های مقابله‌ای جالوویس دو ماه بعد از مداخله آموزشی دوباره برای گروه آزمون و شاهد از طریق مصاحبه تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم‌افزار 16SPSS و Excel و آمار توصیفی و استنباطی، میانگین، انحراف معیار، آزمون کای دو، فیشر، تی مستقل و تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج این بررسی نشان داد که بین میانگین نمره روش‌های مقابله‌ای مشکل ‌مدار (000/0 >P ) و میانگین نمره روش‌های مقابله‌ای هیجان‌ مدار (001/0 > P) در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد، بعد از اجرای مداخله اختلاف معنی‌دار وجود داشت و باعث افزایش استفاده از روش‌های مقابله‌ای مشکل مدار و کاهش استفاده از روش‌های مقابله‌ای هیجان مدار در گروه آزمون بعد از مداخله گردید. در حالی که در گروه شاهد اختلاف معنی‌داری از لحاظ آماری مشاهده نگردید (05/0 P >). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، استفاده از آموزش‌های خودمراقبتی دربیماران قلبی پس از جراحی قلب می‌تواند، باعث افزایش استفاده از روش‌های مقابله‌ای مشکل مدار و کاهش استفاده از روش‌های مقابله‌ای هیجان‌ مدار در افراد تحت آموزش شود. UR - https://jims.mui.ac.ir/article_13414.html L1 - https://jims.mui.ac.ir/article_13414_a8099a34889b8068acec20e429daed00.pdf ER -