TY - JOUR ID - 14041 TI - بررسی کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک در شهر اصفهان با استفاده از پرسشنامه هایPedsQl Tm4.0 Generic Core JO - مجله دانشکده پزشکی اصفهان JA - JIMS LA - fa SN - 1027-7595 AU - قیصری, آلاله AU - فرج‌زادگان, زیبا AU - شاهوردی, گلنوش AU - مریخی, علیرضا AU - مدیحی, یحیی AD - دانشیار، گروه کودکان، دانشکده‌ی پزشکی و مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشجوی پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی و کمیته‌ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - استادیار، گروه کودکان، دانشکده‌ی پزشکی و مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 31 IS - 229 SP - 323 EP - 331 KW - سندرم نفروتیک KW - کیفیت زندگی KW - کودک DO - N2 - مقدمه: کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک از مشکلات متعدد نظیر محدودیت شدید رژیم غذایی، دوره‌های مکرر بستری در بیمارستان و عوارض دارویی رنج می‌برند. در این مطالعه، کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک که هنوز به مرحله‌ی ESRD (End-stage renal disease) وارد نشده‌اند، به وسیله‌ی پرسش‌نامه‌های Pedsql Tm4.0 generic core scales بررسی گردید.روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر یک مطالعه‌ی مقطعی بود. شرایط ورود به مطالعه شامل ابتلا به سندرم نفروتیک، سن زیر 18 سال، داشتن GFR (Glomerular filtration rate) حداقل 90 و رضایت بیمار یا والدین آن‌ها بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه‌های PedsQL Tm 4.0 generic core scales بود. همچنین اطلاعات دموگرافیک و آزمایشگاهی بیماران، نوع داروی مصرفی و مدت ابتلا به بیماری و مقاوم یا حساس بودن به استروئید جمع‌آوری شد و مورد بررسی قرار گرفت.یافته‌ها: در گروه بیماران، 3/25 درصد در دامنه‌ی سنی 4-2 سال، 7/42 درصد در دامنه‌ی سنی 7-5 سال، 3/21 درصد در دامنه‌ی سنی 12-8 سال و 6/10 درصد در دامنه‌ی سنی 18-13 سال قرار داشتند. وجود تفاوت معنی‌دار در هر 4 زمینه‌ی عملکرد جسمی، عاطفی، اجتماعی و مدرسه بین گروه سالم و بیمار بود. تفاوت‌های بین گروهای مختلف سنی مورد بررسی قرار گرفت که عمده‌ترین تفاوت کیفیت زندگی بین کودکان 7-5 سال در بعد اجتماعی و عملکرد مدرسه مشاهده شد، ولی بین نمره‌ی کیفیت زندگی و یافته‌های پاراکلینیک بیمار تفاوت معنی‌داری وجود نداشت.نتیجه‌گیری: این مطالعه بیانگر نیاز به توجه بیشتر به کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک، به خصوص در ابعاد فعالیت‌های اجتماعی بود. UR - https://jims.mui.ac.ir/article_14041.html L1 - https://jims.mui.ac.ir/article_14041_c6c550e1a68e2a9c02469acb9618bce5.pdf ER -