TY - JOUR ID - 15322 TI - بررسی اختلالات بینایی در کودکان کم‌شنوای حسی- عصبی مادرزادی و کاشت حلزون شده JO - مجله دانشکده پزشکی اصفهان JA - JIMS LA - fa SN - 1027-7595 AU - ابطحی, سید محمدعلی AU - دهقانی, علیرضا AU - برادران مهدوی, صادق AU - ابطحی, سید حمیدرضا AU - سپهرنژاد, مهسا AD - استادیار، گروه چشم‌پزشکی، دانشکده‌ پزشکی و مرکز تحقیقات بیماری‌های چشم، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار، گروه چشم‌پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی و مرکز تحقیقات بیماری‌های چشم، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشجوی پزشکی، کمیته‌ی تحقیقات دانشجویی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار، گروه گوش و حلق و بینی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - مربی، گروه شنوایی‌سنجی، دانشکده‌ی علوم توان‌بخشی و واحد تحقیقات اختلالات ارتباطی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 35 IS - 442 SP - 1006 EP - 1012 KW - اختلالات بینایی KW - عیوب انکساری KW - کم‌شنوایی حسی- عصبی KW - کاشت حلزون KW - کودکان DO - N2 - مقدمه: اختلالات بینایی در کودکانی که دچار افت شنوایی هستند، شایع‌تر است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی انواع و فراوانی اختلالات بینایی در کودکان کم‌شنوای حسی- عصبی مادرزادی و کاشت حلزون شده بود.روش‌ها: این مطالعه‌ی مقطعی- توصیفی در سال‌های 96-1395 در شهر اصفهان بر روی 51 فرد کم‌شنوای 18-3 ساله انجام گرفت. نمونه‌‌ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. تعیین حدت بینایی، افتالموسکوپی مستقیم، بررسی انحراف چشم، تعیین رفرکشن قبل و بعد از قطره‌ی سیکلوپلژیک و معاینه‌ی ته چشم با اسلیت لامپ و عدسی دستی انجام شد. نتایج با روش‌های آمار توصیفی و آزمون 2χ تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: میانگین سن کودکان 4/3 ± 0/8 سال بود. 26 نفر (0/51 درصد) پسر و 25 نفر (0/49 درصد) دختر بودند. در 24 نفر (1/47 درصد) از بیماران حداقل یک اختلال بینایی یافت شد. 8 نفر (7/15 درصد) کاهش حدت بینایی، 13 نفر (5/25 درصد) عیب انکساری، 4 نفر (8/7 درصد) تنبلی چشم، 4 نفر (8/7 درصد) انحراف چشم و 9 نفر (6/17 درصد) شبکیه‌ی غیر طبیعی داشتند. برای 3 نفر سندرم Usher و برای 1 نفر سندرم Goldenhar مطرح شد. فراوانی کاهش دید در پسرها بیشتر از دخترها بود (02/0 = P).نتیجه‌گیری: با توجه به فراوانی قابل توجه اختلالات بینایی در کودکان مورد مطالعه، شناسایی عیوب چشمی و درمان لازم در اولین فرصت پس تأیید مشکل شنوایی کودک توصیه می‌گردد. UR - https://jims.mui.ac.ir/article_15322.html L1 - https://jims.mui.ac.ir/article_15322_a028a370a1de24503655bda629895875.pdf ER -