TY - JOUR ID - 15427 TI - مقایسه‌ی مهارت‌های حل مسأله و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد با علایم بیماری‌های روان‌تنی و جمعیت شاهد در شهر اصفهان JO - مجله دانشکده پزشکی اصفهان JA - JIMS LA - fa SN - 1027-7595 AU - حیدری, آستارا AU - آقایی, اصغر AU - افشار, حمید AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران AD - استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران AD - دانشیار، گروه روان‌پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی و بیمارستان نور و حضرت علی اصغر (ع)، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 35 IS - 456 SP - 1660 EP - 1667 KW - مهارت حل مسأله KW - راهبردهای تنظیم شناختی هیجان KW - روان‌تنی DO - 10.22122/jims.v35i456.8714 N2 - مقدمه: برخی از بیماری‌های روانی دارای نشانه‌های جسمی هستند که نمود آن به صورت بیماری با نشانه‌های جسمانی دیده می‌شود. پژوهش در مورد برخی مهارت‌های شناختی در بیماران روان‌تنی، کوششی در جهت شناخت فرایندهای ذهنی جسمانی‌سازی است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه‌ی مهارت‌های حل مسأله و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد با علایم بیماری‌های روان‌تنی و جمعیت شاهد در شهر اصفهان بود.روش‌ها: پژوهش حاضر، از نوع علی- مقایسه‌ای بود که در سه ماهه‌ی دوم سال 1395 در شهر اصفهان انجام شد. نمونه‌ی مورد مطالعه، 68 نفر شامل 34 نفر گروه مورد (دارای علایم بیماری‌های روان‌تنی) و 34 نفر جمعیت شاهد (بدون علایم بیماری‌های روان‌تنی) بودند. این افراد، از بین مراجعان مرکز تحقیقات روان‌تنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تشخیص بیماری روان‌تنی از سوی روان‌پزشکان مرکز و بر اساس مصاحبه‌ی بالینی و سایر بررسی‌های پزشکی و روان‌پزشکی انتخاب شدند. همراهان بیماران نیز به صورت در دسترس به عنوان گروه شاهد انتخاب گردیدند. ابزار تحقیق، شامل پرسش‌نامه‌های حل مسأله‌ی Heppner و Petersen و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان Garnefski و Kraaij بود.یافته‌ها: یافته‌های آزمون Multivariant ANCOVA نشان داد بین مهارت حل مسأله (به جز مؤلفه‌ی سبک گرایش- اجتناب) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای علایم روان‌تنی و جمعیت شاهد در شهر اصفهان تفاوت معنی‌داری وجود دارد (050/0 > P برای همه).نتیجه‌گیری: پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص گردید نقش مهارت‌های حل مسأله (به جز مؤلفه‌ی سبک گرایش- اجتناب) و تنظیم شناختی هیجان در بروز یا عدم بروز علایم روان‌تنی شایان توجه است. UR - https://jims.mui.ac.ir/article_15427.html L1 - https://jims.mui.ac.ir/article_15427_f971854c34bab1892868b684d84f2698.pdf ER -