TY - JOUR ID - 15722 TI - بررسی تأثیر استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی جراحی آپاندکتومی (مبتنی بر بازی) بر میزان خودکارآمدی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل JO - مجله دانشکده پزشکی اصفهان JA - JIMS LA - fa SN - 1027-7595 AU - صدیق, امین AU - صیادی, مسعود AU - نجیمی, آرش AU - قدمی, احمد AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه اتاق عمل و کمیته‌ی تحقیقات دانشجویی، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته و چاقی، گروه جراحی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی و مرکزتحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - استادیار، گروه اتاق عمل، مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی، دانشکده‌ی پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 36 IS - 505 SP - 1415 EP - 1420 KW - نرم‌افزار KW - شبیه‌سازی آموزشی KW - جراحی KW - آپاندکتومی KW - خود کارآمدی DO - 10.22122/jims.v36i505.10653 N2 - مقدمه: هدف از انجام این مطالعه، بررسی تأثیر استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی جراحی آپاندکتومی (مبتنی بر بازی) بر میزان خودکارآمدی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل بود.روش‌ها: در این مطالعه‌ی نیمه تجربی یک سو کور، 70 دانشجوی کارشناسی اتاق عمل ترم 2 در شهر اصفهان به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و بعد از کسب رضایت در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. بعد از استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی (مبتنی بر بازی) برای گروه مورد و برگزاری کلاس و سخنرانی برای گروه شاهد، داده‌ها با پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته‌ی خود کارآمدی که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، جمع‌آوری گردید. سپس، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های توصیفی و تحلیلی با سطح معنی‌داری 05/0 > P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: متوسط نمره‌ی خود کارآمدی در گروه مورد (48/1 ± 97/62) از گروه شاهد (67/2 ± 63/48) بالاتر بود که این تفاوت، از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0 > P). همچنین، نتایج نشان داد که بین مشخصات دموگرافیک با خودکارآمدی ارتباط معنی‌داری وجود نداشت (05/0 < P).نتیجه‌گیری: نرم‌افزار شبیه‌سازی جراحی آپاندکتومی، می‌تواند منجر به ارتقای خود کارآمدی دانشجویان شود. از این رو، به کارگیری آن به عنوان یک روش کمک آموزشی برای آموزش دانشجویان اتاق عمل پیشنهاد می‌شود. UR - https://jims.mui.ac.ir/article_15722.html L1 - https://jims.mui.ac.ir/article_15722_771bad62f029a7ba45f3cd4eba276251.pdf ER -