TY - JOUR ID - 16004 TI - شناسایی جایگاه عوامل تعیین ‌کننده‌ی اجتماعی سلامت در نظام آموزشی عالی مرتبط با علوم پزشکی JO - مجله دانشکده پزشکی اصفهان JA - JIMS LA - fa SN - 1027-7595 AU - کیوان‌آرا, محمود AU - حیدری, کمال AU - سموعی, راحله AD - استاد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 37 IS - 558 SP - 1407 EP - 1414 KW - تعیین‌ کننده‌های اجتماعی سلامت KW - نظام آموزشی عالی KW - کیفی DO - 10.22122/jims.v37i558.12512 N2 - مقدمه: رسالت نظام آموزش عالی در حفظ و ارتقای سلامت جامعه شناخته ‌شده است. از سویی، نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، بر وضعیت سلامت جامعه بسیار مورد تأکید و نیازمند مطالعات عمیق و وسیع است. در این راستا، مطالعه‌ی حاضر با هدف شناسایی جایگاه عوامل تعیین ‌کننده‌ی اجتماعی سلامت در نظام آموزشی عالی انجام ‌شد.روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر، به صورت کیفی با مشارکت 20 صاحب‌نظر در جلسه‌ی بحث گروهی متمرکز و 8 صاحب‌نظر در مصاحبه‌ی نیمه ساختار یافته انجام شد. اطلاعات به روش تحلیل محتوای کیفی در قالب کدها، طبقه‌های فرعی و طبقه‌های اصلی گزارش گردید.یافته‌ها: یافته‌های بحث گروهی متمرکز و مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با صاحب‌نظران، 500 کد، 17 طبقه‌ی فرعی و 4 طبقه‌ی اصلی نظیر آموزش، سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و اجرا، مشارکت و پاسخ‌گویی بین بخشی و دولتی و ضعف حوزه‌های مرتبط با عوامل اجتماعی را نشان داد.نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه، نقش راهبردهای گسترده‌ی قابل ‌استفاده توسط نظام آموزشی را برای معرفی و تبیین Social determinants of health (SDH) نشان داد. لازم است این یافته‌ها، توسط سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مجریان نظام آموزش برای کاربردی نمودن آموزش‌های نظام سلامت در راستای تمرکز مفید و بهره‌مندی مناسب در حوزه‌ی SDH استفاده شود. UR - https://jims.mui.ac.ir/article_16004.html L1 - https://jims.mui.ac.ir/article_16004_6cadb156fa1397eb300512d074ad4b44.pdf ER -