TY - JOUR ID - 17211 TI - کیفیت تدریس بالینی در دوره‌های دستیاری: بررسی روایی و پایایی پرسش‌نامه‌ی EFFECT JO - مجله دانشکده پزشکی اصفهان JA - JIMS LA - fa SN - 1027-7595 AU - نجیمی, آرش AU - اکبری اقدم, حسین AU - بختیاری مقدم, رضا AD - استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - استادیار، گروه ارتوپدی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 40 IS - 663 SP - 152 EP - 158 KW - تکرارپذیری نتایج KW - پرسش‌نامه‌ی EFFECT KW - آموزش بالینی KW - دوره‌ی دستیاری DO - 10.48305/jims.v40.i663.0152 N2 -  مقدمه: از مهم‌تـرین عوامـل تأثیرگـذار بـر انجـام یـک ارزشـیابی مناسـب، وجـود ابـزاری اثربخش است که بتواند به درستی، اهداف مورد نظـر را بسـنجد. یک مطالعه‌ی مروری نشان داد که ابزارهای موجود، همه حوزه‌های آموزش بالینی را به طور جامع پوشش نمی‌دهند. این مطالعه به منظور بررسی روایی و پایایی نسخه‌ی فارسی پرسش‌نامه‌ی EFFECT در جامعه‌ی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. این ابزار در دانشگاه علوم پزشکی رادبود در هلند طراحی و تأیید شده است.روش‌ها: داده‌ها به صورت مجازی در بازه‌ی زمانی 1397-1398 جمع‌آوری شد. برای افزایش روایی صوری تیم 3 نفره از متخصصان مرتبط حضور داشتند. روایی محتوا نیز توسط 10 نفر از متخصصین در 3 حوزه‌ی سادگی، مرتبط ‌بودن و واضح‌ بودن انجام گرفت. در تعیین اعتبار سازه، 100 پرسش‌نامه توسط دستیاران 10 رشته‌ی مختلف تکمیل شد و تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. پایایی گویه‌ها نیز توسط آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته‌ها: روایی محتوایی در دو مرحله توسط تیم‌های 3 و 10 نفره از متخصصین مربوطه تایید گردید. مدل تحلیل عاملی تاییدی نشان می‌دهد که شاخص‌ها و سؤالات مربوطه در سطح معنی‌داری قابل قبولی قرار دارند. مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان می‌دهد که هیچ یک از سؤالات از مدل حذف نمی‌شود. آلفای کرونباخ متغیرها برای کل ابزار، 85/0 محاسبه شد.نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که نسخه‌ی فارسی پرسش‌نامه‌ی EFFECT روایی و پایایی قابل قبولی را ارائه می‌کند و برای ارزیابی کیفیت آموزش بالینی در مقطع دستیاری پزشکی در ایران قابل استفاده است. UR - https://jims.mui.ac.ir/article_17211.html L1 - https://jims.mui.ac.ir/article_17211_642e731fc3642c79055f212b2a40f501.pdf ER -