نوع مقاله : مقاله های پژوهشی
نویسندگان
1
استادیار، مرکز تحقیقات بیماریهای قلب و عروق و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه فیزیولوژی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3
استاد، مرکز تحقیقات بیماریهای قلب و عروق و گروه قلب، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
4
دانشیار، مرکز تحقیقات بیماریهای قلب و عروق و گروه بیوشیمی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده
مقدمه: دفترچهی ثبت مهارتهای عملکردی (Log book) یا آموزشنامه، یکی از ابزارهای ارزشیابی بالینی باارزش به منظور نظارت بر میزان تحقق اهداف آموزشی محسوب میشود. هدف از انجام مطالعهی حاضر، تعیین وضعیت و میزان اثربخشی آموزشنامههای موجود در بخشهای بالینی از دیدگاه دانشجویان رشتهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود.روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 233 دانشجوی پزشکی کارآموز و کارورز در سال 1395 انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی محقق ساخته متشکل از 4 سؤال دموگرافیک، 2 سؤال آگاهی و 10 سؤال نظرسنجی به صورت لیکرت چهار گزینهای و 2 سؤال عملکرد بود که روایی و پایایی آن تأیید شده بود. پرسشنامه توسط همهی دانشجویان بخشهای بالینی به صورت خودایفا تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی Pearson و Kruskal-Wallis در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین سنی دانشجویان 45/1 ± 02/24 سال بود. میانگین نمرهی آگاهی 69/0 ± 70/0 از 2، میانگین نمرهی نظرسنجی 60/7 ± 62/22 از 40 و میانگین نمرهی عملکرد 71/0 ± 20/1 از 2 به دست آمد. 5/24 درصد دانشجویان انجام و تکمیل آموزشنامه را در یادگیری مهارتهای بخش بالینی، زیاد و خیلی زیاد مفید دانستند. 8/70 درصد بیان کردند که آموزشنامههای موجود نیاز به بازنگری دارد. نتایج آزمون Pearson بین میانگین نمرهی آگاهی با نظرسنجی (010/0 = P) و عملکرد (030/0 = P) همبستگی معنیداری را نشان داد. بر اساس نتایج آزمون Kruskal-Wallis، اختلاف معنیداری بین میانگین نمرهی عملکرد در بخشهای بالینی مشاهده شد (030/0 = P).نتیجهگیری: آموزشنامههای موجود در بخشهای بالینی، کارایی لازم را در یادگیری مهارتهای بخش بالینی ندارد. بنابراین، با توجه به نقش آموزشنامه در فرایند یادگیری دانشجویان، برگزاری کارگاههای آموزشی برای استادان و دانشجویان به منظور ارتقای آگاهی و مهارت لازم برای طراحی و اجرای دقیق و بازبینی محتوا و فرایند اجرایی آن، ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Efficacy of Existing Logbooks in Clinical Wards from Medical Students' Viewpoint in Birjand University of Medical Sciences, Iran, in Fall 2016
نویسندگان [English]
-
Zoya Tahergorabi
1
-
Mitra Moodi
2
-
Tooba Kazemi
3
-
Mina Hemmati
4
1
Assistant Professor, Birjand Cardiovascular Diseases Research Center AND Social Determinants of Health Research Center AND Department of Physiology, School of Medicine , Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
2
Associate Professor, Social Determinants of Health Research Center AND Department of Health Education, School of Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
3
Professor, Birjand Cardiovascular Diseases Research Center AND Department of Cardiology, School of Medicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
4
Associate Professor, Birjand Cardiovascular Diseases Research Center AND Department of Biochemistry, School of Medicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
چکیده [English]
Background: Logbook is raised as one of the valuable clinical evaluation tools to monitor the achievement of educational goals. This study was done to determine the efficacy of present logbooks in clinical wards from medical students' viewpoint in Birjand University of Medical Sciences, Iran.Methods: This analytical-descriptive study was conducted on 233 medical students in clerkship and internship stages in fall 2016. Data collection instrument was a researcher-made questionnaire including 4 demographic questions, 10 viewpoint questions with a 4-point Likert scale and 2 practice questions; validity and reliability of the questionnaire were confirmed. Questionnaires were completed by all the students in clinical wards using self-administered method. Data was analyzed via SPSS using descriptive and analytical tests.Findings: Mean age of the students was 24.02 ± 1.45 years. Their mean knowledge score was 0.70 ± 0.69 from 2, mean viewpoint score was 22.62 ± 7.60 from 40, and mean practice score was 2.61 ± 0.92 from 4. Only 24.5 percent said that logbook complement in learning of clinical skills is highly and very highly useful. 70.8 percent expressed that existing logbooks need to be revised. Pearson's test showed significant correlation between mean knowledge score and viewpoint (P = 0.010) and practice (P = 0.030). Kruskal-Wallis test indicated significant difference in mean practice score based on different clinical wards (P = 0.030).Conclusion: Findings showed that existing logbooks in clinical wards was not efficacious in learning clinical wards skills. Therefore, regarding to logbook role in students learning process, it seems essential to conduct educational workshops for faculty members and students to enhance the knowledge and necessary skills, to design careful implementation, and to revise content of logbooks.
کلیدواژهها [English]
-
Evaluation
-
Learning
-
Students
-
Medical
-
Opinion