نوع مقاله : مقاله های پژوهشی
نویسندگان
1
استادیار، گروه فارماکولوژی و سمشناسی، دانشکدهی داروسازی و علوم دارویی و مرکز تحقیقات علوم دارویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2
پزشک عمومی، دفتر تحقیق و توسعه، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3
داروساز، دفتر تحقیق و توسعه، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4
کارشناس ارشد، دفتر تحقیق و توسعه، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: کسب دانش و مهارت نسخهنویسی از ضروریات حرفهی پزشکی است. در این پژوهش میزان رعایت اصول نسخهنویسی و بروز خطاهای دارویی در نسخ اینترنهای بیمارستان آموزشی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.روشها: در این مطالعهی توصیفی- مقطعی گذشتهنگر تعداد 3800 نسخه از بین نسخ بیماران سرپایی که توسط اینترنها در پاییز سال 1390 تجویز شده بودند، از لحاظ ساختار کلی نسخه (تاریخ، نماد نسخه، مهر و امضا و ناخوانایی)، اجزای دارویی نسخه (نام ژنریک یا تجارتی داروها، شکل دارویی، قدرت دارویی، تعداد داروها) و دستور مصرف دارویی مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافتهها: میانگین تعداد اقلام دارویی در هر نسخه، 7/2 بود و بخش عمدهای از نسخ (84 درصد) به صورت ناخوانا نوشته شده بودند. در 82 درصد از نسخ از نام ژنریک داروها استفاده شده بود. در 6 درصد از نسخ، خطا به صورت از قلم افتادگی شکل دارویی و در 4 درصد خطا به صورت فقدان یا نادرست بودن قدرت دارویی وجود داشت. در زمینهی دستور مصرف داروها فقط در 3/18 درصد از نسخ دستور مصرف به طور صحیح بیان شده بود و در سایر نسخ، خطاهای مختلفی به صورت فقدان راه مصرف (7/63 درصد)، استفاده از عبارات طبق دستور (5/21 درصد) و در صورت لزوم (0/18 درصد) و فقدان فواصل مصرف داروها (3/51 درصد) مشاهده گردید.نتیجهگیری: نتایج این مطالعه بیانگر وجود خطاها و نقایصی در نسخهنویسی دانشجویان مقطع اینترنی به ویژه در زمینهی دستور مصرف و فواصل مصرف داروها میباشد. تلاش برای ارتقای وضعیت آموزشی دانشجویان پزشکی به جهت افزایش دانش و مهارت نسخهنویسی صحیح پیشنهاد میگردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessing the Prescription Writing Principles in Medical Students' Prescriptions during Internship
نویسندگان [English]
-
Leila Safaeian
1
-
Javad Kebriaeezadeh
2
-
Mansoor Hashemi-Fesharaki
3
-
Solmaz Salami
4
1
Assistant Professor, Department of Pharmacology and Toxicology, School of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences AND Isfahan Pharmaceutical Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2
General Practitioner, Department of Research and Development, Food and Drug Deputy, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3
Pharmacist, Department of Research and Development, Food and Drug Deputy, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4
Department of Research and Development, Food and Drug Deputy, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Background: The acquisition of prescribing knowledge and skill is essential in medical practice. We assessed the prescribing principles and drug errors in prescriptions written by interns in Al-Zahra educational hospital of Isfahan University of Medical Sciences, Iran, in autumn 2011.Methods: In this descriptive cross-sectional study, 3800 prescriptions of outpatients issued by interns were evaluated for prescription structure (date, symbol, registration, signature, and illegibility), drug-related components (generic or brand name, dosage form, strength, and quantity), and directions for use.Findings: Mean number of drugs per prescription was 2.7 and most of the prescriptions (84%) were written illegibly. Generic names were used in 82% of prescriptions; error of omission of dosage form was found in 6% and missing or incorrect strength in 4% of prescriptions. Drug direction was correct only in 18.3% and there were different errors in other prescriptions such as missing the rout of administration (63.7%), using “as directed” (21.5%) or “as required” (18%) and missing of dosing interval (51.3%).Conclusion: The results of this study showed errors and incompleteness in prescription writing of students during internship course, especially in directions for use and dosing interval. The improvement of medical education for enhancing knowledge and skill of correct prescribing is suggested.
کلیدواژهها [English]
-
Prescription writing
-
Medical students
-
Medication Errors