نوع مقاله : مقاله های پژوهشی
نویسندگان
1
دانشیار، گروه جراحی اعصاب، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2
دانشجوی پزشکی، دانشکدهی پزشکی و کمیتهی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اصفهان، ایران
3
کارشناس پژوهشی، مرکز تحقیقات اموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4
دانشیارگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
5
کارشناس پژوهشی، مرکز تحقیقات جامعنگر عملکرد گوارش، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: یکی از عوامل تردید در انتخاب رشتهی تخصص تصمیمگیری نادرست میباشد. این مطالعه با هدف آموزش مهارتهای تصمیمگیری شغلی در قالب یک کارگاه آموزشی به دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی و کارورزی انجام شد و تأثیر آن در کاهش تردید در انتخاب رشتهی تخصص بالینی دانشجویان بررسی گردید.روشها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 43 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی و کارورزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با استفاده از پرسشنامههای تردید و بیتصمیمی انجام شد. دانشجویان قبل از برگزاری کارگاه، پرسشنامههای تردید و بیتصمیمی را تکمیل کردند. شرکتکنندگان به مدت 15 ساعت مهارتهای تصمیمگیری را آموزش دیدند. بلافاصله پس از دوره و یک ماه بعد از دوره دانشجویان پرسشنامههای تردید و بیتصمیمی را تکمیل کردند. اطلاعات و نمرات مربوط به پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری یک ماه بعد با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای t تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: در مقایسهی نمرات پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری پرسشنامهی تردید تفاوت معنیداری مشاهده شد (033/0 = P) ولی در مقایسهی نمرات پرسشنامهی بیتصمیمی تفاوت معنیداری وجود نداشت (151/0 = P). بین نمرات دانشجویان و مقاطع مختلف، جنس و تأهل رابطهی معنیداری مشاهده نشد (05/0 < P). بنابر این آموزش مهارتهای تصمیمگیری شغلی باعث کاهش تردید در انتخاب رشتهی تخصصی بالینی دانشجویان پزشکی شد ولی در کاهش بیتصمیمی آنها تأثیر معنیداری نداشت.نتیجهگیری: با توجه به تأثیر دورهی آموزشی مهارتهای تصمیمگیری شغلی در کاهش تردید در انتخاب رشتهی تخصص بالینی دانشجویان پزشکی و رضایتمندی آنها از شرکت در این دوره و استقبال از برگزاری برنامههای تکمیلی در زمینهی انتخاب رشته توصیه میشود این دورهی آموزشی برای کلیهی دانشجویانی که قصد ادامهی تحصیل در مقطع تخصص را دارند در طی دورهی پزشکی و به خصوص در سالهای اول تحصیل برگزار شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Reviewing the Efficacy of Education on Professional Decision-Making Skills in Reducing Uncertainty to Select Clinical Specialty in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences, Iran
نویسندگان [English]
-
Masih Sabouri
1
-
Amir Behfar
2
-
Arash Hadadgar
3
-
Mohamadreza Abedi
4
-
Fatemeh Hadizadeh
5
1
Associate Professor, Department of Neurosurgery School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2
Student of Medicine, School of Medicine And Student Research Committee, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3
Researcher, Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4
Associate Professor Department of Counseling, School of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
5
Research Assistant, Integrative Functional Gastroenterology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Background: One of the reasons of uncertainty in choosing a specific clinical specialty is wrong decision-making. This study was conducted to train professional decision-making skills to medical students at internship and externship course levels in the form of a workshop. We also reviewed the impacts of the workshop on reducing indecisiveness in selecting a clinical specialty.Methods: This was a quasi-experimental study on 43 medical students at internship and externship course levels at Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. Before holding the workshop, students completed the hesitation and indecision scales. The participants were taught about decision-making skills for 15 hours. Immediately after the course and a month later, the students completed the same questionnaires again. The information and scores related to the pre-test, post-test, and one-month follow-up were analyzed using t-tests in SPSS.Findings: There was a significant difference in scores of hesitation scale at pre-test, post-test, and follow-up (P = 0.033). However, there was no significant difference in the scores of indecision scale (P = 0.151). There was no significant correlation between scores of students and different educational levels, sex, and marital status (P > 0.05). Therefore, training on professional decision-making skills reduced hesitation in selecting clinical specialty among medical students. However, it had no significant impact on their indecision.Conclusion: The professional decision-making skills training course reduced uncertainty in selecting clinical specialty among medical students. They were thus satisfied with participation in the course. They were also willing to attend complementary programs on selecting clinical specialty. Therefore, such an educational course is recommended to be held for all students who like to continue specialized studies in medicine during their medical course, especially in the first year of university.
کلیدواژهها [English]
-
Decision-making skill
-
Hesitation
-
Indecision
-
Job
-
Clinical specialty
-
Medical student