نوع مقاله : Original Article(s)
نویسندگان
1
کارشناس ارشد مامایی، گروه پرستاری، دانشکدهی علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
2
کارشناس ارشد مامایی، گروه مامایی، دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
3
استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکدهی علوم پزشکی قاین، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
4
دانشجوی دکتری آمار زیستی، گروه آمار زیستی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
5
کارشناس پرستاری، گروه پرستاری، دانشکدهی علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
6
استادیار، دکتری فناوری اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکدهی علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
7
کارشناس مامایی، دانشکدهی علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
8
دانشجوی دکتری، واحد تحقیقات سلامت روانی و رفاه (emPoweR)، گروه زنان و زایمان، دانشگاه ملبورن، استرالیا
چکیده
مقاله پژوهشی
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر کلاسهای آموزش آنلاین پره ناتال بر شاخصهای سلامت روان زنان باردار انجام شده است.
روشها: این مطالعه از نوع مداخلهای نیمه تجربی (تکگروهی پیشآزمون- پسآزمون) است. از بین زنان باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشت شهرستان اسفراین، 28 زن باردار در هفتهی 16 تا 20 بارداری با حاملگی کم خطر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شش جلسه کلاس آنلاین پرهناتال مبتنی بر نرمافزار Skyroom برای این زنان در سه ماههی دوم برگزار شد. مقیاس اضطراب و استرس افسردگی 21 (DASS-21)، یک مقیاس خود گزارشی، برای اندازهگیری اضطراب، استرس و افسردگی استفاده شد. شرکتکنندگان قبل از مداخله و یک ماه پس از آخرین جلسه، پرسشنامه را تکمیل کردند.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات افسردگی (0/01 > P) و استرس (0/02 = P) در زنان باردار یک ماه پس از کلاسهای آموزش آنلاین پرهناتال نسبت به قبل مداخله، به طور معنیداری کاهش یافت، اما در میانگین نمرهی اضطراب، تغییر معنیداری مشاهده نشد (0/05 <P ). هیچ گونه ارتباط معنیداری شاخصهای دموگرافیک با شاخصهای سلامت روان قبل و بعد از مداخله نداشتند (0/05 < P).
نتیجهگیری: کلاسهای آموزش آنلاین پرهناتال در کاهش سطح استرس و افسردگی زنان باردار موفق بود. اگرچه مطالعات بیشتری نیاز به تمرکز بر سلامت روان زنان باردار با ارائه جمعیتی متنوعتر دارد، نتایج این مطالعه به وضوح اهمیت حمایت آنلاین از زنان باردار را نشان داد.
تازه های تحقیق
اشرف صابر: Google Scholar
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Impacts of Online Prenatal Education Classes on the Mental Health Indicators of Pregnant Women
نویسندگان [English]
-
Ashraf Saber
1
-
Seyedeh Mahboobeh Rezaeean
2
-
Rahman Panahi
3
-
Fereshteh Eidy
4
-
Zohreh Dastband
5
-
Ahmadreza Shamsabadi
6
-
Fatemeh Akhawan
7
-
Elham Nameni
7
-
Shiva Pouraliroudbaneh
8
1
MSc, Department of Nursing, School of Medical Sciences, Esfarayen Faculty of Medical Sciences, Esfarayen, Iran
2
Instructor, Master of Midwifery, Department. of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran
3
Assistant Professor, Department of Public Health, Qaen School of Medical Sciences, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
4
PhD Student of Biostatistics, School of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
5
BS in nursing, Department of Nursing, School of Medical Sciences, Esfarayen Faculty of Medical Sciences, Esfarayen, Iran
6
Assistant Professor, PhD in Health Information Management, Department of Health Information Management, School of Medical Sciences, Esfarayen Faculty of Medical Sciences, Esfarayen, Iran
7
BS in Midwifery, Deputy health, School of Medical Sciences, Esfarayen Faculty of Medical Sciences, Esfarayen, Iran
8
PhD Student, Psychosocial Health and Wellbeing research (emPoweR) Unit, Department of Obstetrics and Gynaecology, University of Melbourne, Australia
چکیده [English]
Background: This study aims to investigate the impacts of online prenatal education classes on the Mental health indicators of pregnant women.
Methods: This is a randomized quasi-experimental intervention study (one-group pretest-post test). Among the pregnant women referring to the health centers of Esfarayen City, 28 women at 16 to 20 weeks gestation with a low-risk pregnancy were selected by multistage cluster sampling. Six sessions of Skyroom software-based online prenatal classes were conducted for these women in the second trimester. The Depression Anxiety and Stress Scale 21 (DASS-21), a self-report scale, was used to measure anxiety, stress, and depression. Participants complete the questionnaire before the intervention and one month after the last session.
Findings: The results showed that the average scores of depression (P < 0.01) and stress (P = 0.02) in pregnant women significantly decreased one month after the Online prenatal education classes. However, no significant change was observed in the average score of anxiety (P > 0.05). There was no significant relationship between demographic and mental health indicators before and after the intervention (P > 0.05).
Conclusion: Online prenatal education classes were successful in lowering pregnant women's levels of stress and depression. Although more study needs to concentrate on pregnant women’s mental health by providing a more diverse population, the results from this study clearly show the importance of online support for pregnant women.
کلیدواژهها [English]
-
Pregnant women
-
Depression
-
Anxiety
-
Mental health
-
Prenatal