بررسی فراوانی نسبی کاهش شنوایی در رانندگان وسایل نقلیه‌ی سنگین

نوع مقاله : Original Article(s)

نویسندگان

1 استاد، گروه گوش و حلق و بینی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه گوش و حلق و بینی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار، گروه بهداشت حرفه‌ای، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

4 دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: مواجهه‌ی مداوم با سر و صدا می‌تواند موجب آسیب دایمی گوش داخلی و کاهش شنوایی شود. رانندگی وسایل نقلیه یکی از این مشاغلی است که در معرض سر و صدای زیاد قرار دارد. این مطالعه با هدف بررسی میزان آسیب شنوایی رانندگان این وسایل نقلیه انجام گرفت.روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی در درمانگاه‌های مراکر پزشکی آیت ا.. کاشانی و الزهرا (س) و مرکز ادیومتری ترمینال امیر کبیر در شهر اصفهان به صورت مقطعی انجام گرفت. رانندگان وسایل نقلیه‌ی سنگین، که حداقل 5 سال سابقه‌ی رانندگی در این شغل را داشتند، از نظر معاینه‌ی فیزیکی گوش و حلق و ادیومتری مورد بررسی قرار گرفتند.یافته‌ها: در این مطالعه، 384 مرد که به شغل رانندگی وسایل نقلیه سنگین اشتغال داشتند، با میانگین سنی 7/9 ± 97/40 سال تحت ادیومتری هر دو گوش قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که در فرکانس 2000 هرتز، آستانه‌ی شنوایی گوش چپ (06/4 ± 08/18 دسی‌بل) در افراد مورد مطالعه به نحو معنی‌داری بالاتر از گوش راست (34/5 ± 5/18 دسی‌بل) بود (02/0 = P). اما در فرکانس 1000 هرتز، آستانه شنوایی گوش چپ (56/4 ± 38/16 دسی‌بل) و راست (14/4 ± 04/16 دسی‌بل) تفاوت معنی‌داری نداشت (07/0 = P).نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه‌ی ما، همانند سایر مطالعات، دال بر این موضوع بود که سر و صدای زیاد و مداوم باعث آسیب به سیستم شنوایی در رانندگان وسایل نقلیه‌ی سنگین می‌شود و آستانه‌ی شنوایی را بالا می‌برد؛ گوش چپ (از طرف شیشه اتومبیل) بیشتر از گوش راست در معرض این آسیب می‌باشد. پیشنهاد می‌گردد، رانندگان وسایل سنگین از نظر آسیب وارده به گوش، تحت معاینات دوره‌ای و منظم قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Relative Frequency or Hearing Loss on Heavy Vehicles Derivers

نویسندگان [English]

  • Nezamoddin Berjis 1
  • Saeid Soheilipoor 2
  • Siamak Poorabdian 3
  • Shirin Akbari 4
1 Professor, Department of Otolarhngology, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of Otolarhngology, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Otolarhngology, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4 Medical Student, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Background: Driving is a usual job with many occupational complications. Occupational hearing loss in track driver is not an unusual occupational problem. We studied the relation of occupational hearing loss and long term noise exposure in track drivers.Methods: This descriptive study was done among track driver population in Kashani and Al-Zahra hospitals in Isfahan. Taking medical history and physical examination were done by an expert otolarygologist and then, eudiometry was done. The data were analyzed by paired-t and variance regression tests via SPSS11.5 software.Finding: In 384 track drivers, hearing threshold in left ear was more than hearing threshold in right ear (P < 0.001).Conclusions: In this study, such as the other studies, a relation between persistent noise and hearing loss was observed. In track drivers, persistent noise can cause occupational hearing loss and their left ears are more susceptible than the rights in risk.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hearing loss
  • Occupational hearing loss
  • Track driver
  • Audiometry
  1. Main L.Read our hands.Ment health today.2006 MgJ;10-1.
  2. chacin- Almar2AH, Rojs-Gongaleg L auevedo A,Rendiles H.preralence and charactezegation of hearing looss.Gig sanit.2006;10(4):9-17
  3. Hegmanns,Hajioff D,contiG,Beck M, sundez- plassmannG,Wedmer u,Mehta A, keilman A.congenital heading loss. 5: Eur J clin In
  4. vest.2006 Sep;36(9):654-62
  5. Lno HJ, xJ,shi WR.clinical and genetical andalysis of Family with heazeditasy congenital conductive hheading loss and proximal Symphalangism and amblyopia.20ng hua Er Bi yan Hou Tou Jing Wai ke 2a zhi.2006;Apr;41(4):3P-1
  6. Goudy S, LottD, Canady J, Smith RJ.Conductive heading loss and otopathology in deft palate patients.otoasyngol Head Neck Surg.2006 Jun;134(6):946-8
  7. Jaluchindap,Thongdeetae T, Panich kul S, Hanchumpol P.prvalnce and an anolysis of noise – Induced heading loss in army helicoptes pilots aknd aircraft mechanics. J Med Assoc thai.2005
  8. Nov;88 Suppl 3:S232-9
  9. Kogin ov.Method for calculaing aviation noise exposure in the estination of its impact on the oraan of heading in air crew Men.aiy San-it.2006,Mar- Apr;(2):83-5
  10. kumar A Division of Agrical Engieesong.Indian Agrical tusal Research Institute.New Delhi, Indean.1994;188:150-55
  11. Merchant At,La Lanin I.what is the effect of risk show noise on its drives.Jpak Med Asso C.2000 Apr; 50(4)124-8
  12. Jenny B, widyat A.Heading and balance distarbnces exposed to noise and vibration in BaJaJa- Ji,Diponegoro, Jakacta,Indonesia 2003.