نوع مقاله : مقاله های پژوهشی
نویسندگان
1
دانشیار، کار گروه پژوهشی اوتیسم، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
5
دانشجوی دکتری تخصصی، مرکز تحقیقات روانتنی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: شیوع اختلال طیف اوتیسم (Autism spectrum disorder یا ASD) روز به روز در حال افزایش است و این امر ضرورت غربالگری زودهنگام با هدف ارایهی مداخلات آموزشی و توانبخشی بهموقع را گوشزد میکند. پژوهش حاضر با هدف تهیهی نسخهی فارسی و تعیین روایی و پایایی چکلیست اوتیسم در کودکان نوپا (Checklist for Autism in Toddlers یا CHAT) انجام شد.روشها: این مطالعه از نوع مقطعی- روانسنجی بود و جامعهی آماری آن را 318 کودک که 97 نفر مبتلا به ASD و 221 کودک سالم بودند، تشکیل داد. کودکان مبتلا به ASD از مراکز آموزشی و مداخلهای کودکان اوتیسم و مطب برخی پزشکان فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان شهر اصفهان در سال 95-1394 به روش در دسترس با توجه به ملاکهای ورود انتخاب شدند. مقیاس مورد ارزیابی روانسنجی، CHAT بود. برای تعیین پایایی این ابزار از روش Cronbach's alpha و برای تعیین روایی سازه، همزمان و روایی تمایزی نیز از تحلیل عوامل، همبستگی با نمرات Modified CHAT (M-CHAT)، نسخهی دوم آزمون غربالگری اختلالات نافذ رشد (Pervasive Developmental Disorders Screening Test-II یا PDDST-II) و تشخیص روانپزشکی استفاده شد. دادهها به روشهای همبستگی، تحلیل عوامل، تحلیل تمایزات و Logistic regression و Linear regression مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: ضریب Cronbach's alpha جهت پایایی مقیاس، 88/0 و همبستگی گویهها با کل از 35/0 تا 71/0 به دست آمد. روایی همزمان از طریق همبستگی با مقیاسهای PDDST-II، M-CHAT و تشخیص روانپزشکی کودک به ترتیب 60/0، 79/0 و 57/0 گزارش گردید. تحلیل عاملی، ساختار دو عاملی (هیجانات اجتماعی و رفتار تعاملی) و تحلیل تمایزات در نقطهی برش 5/2، حساسیت 67 درصد و ویژگی 91 درصد را نشان داد.نتیجهگیری: نسخهی فارسی مقیاس CHAT به عنوان یک ابزار غربالگری اولیهی طیف اوتیسم برای کودکان 24-18 ماهه، واجد ویژگیهای روانسنجی مطلوب میباشد. با این حال، نوزادانی که پرخطر ارزیابی میشوند، لازم است چند ماه بعد از 24 ماهگی مجدد با همین مقیاس مورد سنجش قرار گیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Psychometric Properties of Persian Version of Checklist for Autism in Toddlers (CHAT)
نویسندگان [English]
-
Amrollah Ebrahimi
1
-
Fereshteh Shakibaei
1
-
Ali Reza Mohseni
2
-
Zahra Khayyer
3
-
Elnaz Pishghadam
4
-
Hamid Nasiri-Dehsorkhi
5
1
Associate Professor, Autism Research Group, Behavioral Sciences Research Center AND Department of Psychiatry, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2
PhD Candidate, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, School of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3
PhD Candidate, Department of Psychology, School of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
4
PhD Student, Department of Counseling, School of Psychiatry and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
5
PhD Candidate, Psychosomatic Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Background: The increasing rate of autism spectrum disorder highlights the need for early screening with the aim to provide early intervention. This study aimed to provide Persian version of Checklist for Autism in Toddlers (CHAT) and assess its psychometric properties such as validity and reliability.Methods: This was a cross-sectional study with psychometric design on 318 children (97 with and 221 without autism) selected from training specialized centers for autism children and psychology clinics in Isfahan City, Iran during the years 2016-2017. The subjects were chosen according to inclusion criteria using convenience sampling method. The using scale was Persian version of CHAT. To determine its reliability, Cronbach's alpha method was used; and to test the construct, concurrent, and discriminate validity, factor analysis and its correlation with Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT), Pervasive Developmental Disorders Screening Test-Second Edition (PDDST-II), and Psychiatric diagnosis were used. The data were analyzed using correlation, factor analysis, discriminant analysis, logistic regression, and linear regression.Findings: The Cronbach's alpha was 0.88, and the correlation of items with total scores ranged from 0.35 to 0.71. Concurrent validity, by correlations with M-CHAT, PDDST-II, and psychiatric diagnosis, was 0.6, 0.79, and 0.57, respectively. Factor analysis revealed 2-factor structure (social-emotional and interactive behavior), and discriminant analysis in the cutoff point 2.5, delineated the sensitivity of 67% and the specificity of 91%.Conclusion: The Persian version of CHAT, as a preliminary screening tool for 18-24-month-old children with autism, is capable of proper psychometric values. However, newborns who are at risk should be reassessed again several months after the age of 24 month.
کلیدواژهها [English]
-
Reliability and Validity
-
Checklist
-
Autism
-
Sensitivity
-
Specificity