بررسی ارتباط میزان فعالیت فیزیکی و اختلالات خواب در دانشجویان غیر پزشکی

نوع مقاله : مقاله های پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

2 پزشک عمومی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

3 پزشک عمومی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

4 دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

چکیده

مقدمه: اختلالات خواب، از شکایات شایع افراد جامعه است. اختلالات خواب در جمعیت دانشجویان، می‌تواند بر عملکرد آموزشی، خلق، شناخت و اعتماد به نفس افراد تأثیر بگذارد. مطالعات مختلف، نظرات متنوعی در مورد تأثیر ورزش و فعالیت فیزیکی بر کیفیت خواب دارند. هدف از انجام مطالعه‌ی حاضر، بررسی اختلالات خواب در میان دانشجویان رشته‌های مختلف غیر پزشکی و ارتباط آن با میزان فعالیت فیزیکی این دانشجویان بود.روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر، از نوع مقطعی بود که بر روی 250 نفر از دانشجویان غیر پزشکی دانشگاه یزد در سال‌های 96-1395انجام شد. تعداد 25 دانشجو به صورت تصادفی از ده رشته‌ی غیر پزشکی انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های The Iranian version of international physical activity questionnaire (IPAQ) و Pittsburgh sleep quality index (PSQI) را تکمیل کردند.یافته‌ها: افراد شرکت کننده در مطالعه‌ی حاضر، میانگین سنی 65/1 ± 95/19 سال داشتند. 129نفر (6/51 درصد) از شرکت کنندگان مرد و 121 نفر (4/48 درصد) زن بودند. بین میزان اختلال خواب و فعالیت افراد مورد مطالعه، ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد (25/0 = P). میزان فعالیت بدنی در خانم‌ها به صورت معنی‌داری کمتر از آقایان بود (001/0 > P). شدت اختلال خواب در خانم‌ها و آقایان، تفاوت معنی‌داری نداشت (065/0 = P). میزان فعالیت فیزیکی (013/0 = P) و شدت اختلال خواب (004/0 = P)، به صورت معنی‌داری در رشته‌های مختلف متفاوت بود.نتیجه‌گیری: میزان اختلال خواب با فعالیت افراد ارتباط معنی‌دار آماری ندارد. همچنین، میزان اختلال خواب در میان زنان و مردان به صورت معنی‌داری متفاوت نیست. میزان فعالیت فیزیکی و شدت اختلال خواب در رشته‌های غیر پزشکی متنوع به صورت معنی‌داری با یکدیگر متفاوت است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessment of Physical Activity and Sleep Disorders in Non-Medical Students

نویسندگان [English]

  • Nasim Namiranian 1
  • Ghazal Hasapour 2
  • Vahid Seyedmoallemi 3
  • Mahmood Vakili 4
1 Assistant Professor, Department of Community Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, School of Medicine, Yazd, Iran
2 General Practitioner, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, School of Medicine, Yazd, Iran
3 General Practitioner, Isfahan University of Medical Sciences, School of Medicine, Isfahan, Iran
4 Associate Professor, Department of Community Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, School of Medicine, Yazd, Iran
چکیده [English]

Background: Sleep disorder is a usual complaint of general population. Sleep disorders can affect college students’ educational functioning, mood, cognition, and self-esteem negatively. Different studies have various opinions about the effects of exercise and physical activity on sleep quality. The aim of the current study was to assess sleep status in non-medical students.Methods: This was an analytic cross-sectional study conducted on 250 non-medical students in Yazd University, Iran, during 2016-17. 25 students were chosen randomly of each of 10 different non-medical majors and filled the Iranian version of International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) and Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) questionnaire.Findings: Participants had mean age of 19.95 ± 1.65 years. 129 cases (51.6%) were boys and 121 cases (48.4%) were girls. There was no significant association between sleep disorders and body activity in studied population (P = 0.250). Girls’ Body activity was significantly less than boys’ (P < 0.001). Sleep disorder severity was not significantly different between the two genders (P = 0.065). Body activity and sleep disorders severity were significantly different in various majors (P = 0.013 and P = 0.004, respectively).Conclusion: Results of current study show that the rate of sleep disorder does not have significant association with physical activity. In addition, the rate of sleep disorders is not significantly different between boys and girls. Rate of physical activity and sleep disorder severity were significantly different among various non-medical majors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sleep disorder
  • Physical Activity
  • Sleep
  • Students
  1. Mellinger GD, Balter MB, Uhlenhuth EH. Insomnia and its treatment. Prevalence and correlates. Arch Gen Psychiatry 1985; 42(3): 225-32.
  2. Azad MC, Fraser K, Rumana N, Abdullah AF, Shahana N, Hanly PJ, et al. Sleep disturbances among medical students: A global perspective. J Clin Sleep Med 2015; 11(1): 69-74.
  3. Leger D, Partinen M, Hirshkowitz M, Chokroverty S, Hedner J. Characteristics of insomnia in a primary care setting: EQUINOX survey of 5293 insomniacs from 10 countries. Sleep Med 2010; 11(10): 987-98.
  4. Chan-Chee C, Bayon V, Bloch J, Beck F, Giordanella JP, Leger D. Epidemiology of insomnia in France. Rev Epidemiol Sante Publique 2011; 59(6): 409-22. [In French].
  5. Ferrara M, De Gennaro L. How much sleep do we need? Sleep Medicine Reviews5(2): 155-79.
  6. Leger D, Massuel MA, Metlaine A. Professional correlates of insomnia. Sleep 2006; 29(2): 171-8.
  7. Lund HG, Reider BD, Whiting AB, Prichard JR. Sleep patterns and predictors of disturbed sleep in a large population of college students. J Adolesc Health 2010; 46(2): 124-32.
  8. Medeiros ALD, Mendes DB, Lima PF, Araujo JF. The relationships between sleep-wake cycle and academic performance in medical students. Biological Rhythm Research 2001; 32(2): 263-70.
  9. Oginska H, Pokorski J. Fatigue and mood correlates of sleep length in three age-social groups: School children, students, and employees. Chronobiol Int 2006; 23(6): 1317-28.
  10. Driver HS, Taylor SR. Exercise and sleep. Sleep Med Rev 2000; 4(4): 387-402.
  11. Kredlow MA, Capozzoli MC, Hearon BA, Calkins AW, Otto MW. The effects of physical activity on sleep: a meta-analytic review. J Behav Med 2015; 38(3): 427-49.
  12. Hartescu I, Morgan K, Stevinson CD. Increased physical activity improves sleep and mood outcomes in inactive people with insomnia: a randomized controlled trial. J Sleep Res 2015; 24(5): 526-34.
  13. Baghiani Moghaddam MH, Bakhtari Aghdam F, Asghari Jafarabadi M, Allahverdipour H, Dabagh Nikookheslat S, Safarpour S. The Iranian version of International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) in Iran: Content and construct validity, factor structure, internal consistency and stability. World Appl Sci J 2012; 18(8): 1073-80.
  14. Farrahi MJ, Nakhaee N, Sheibani V, Garrusi B, Amirkafi A. Reliability and validity of the Persian version of the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI-P). Sleep Breath 2012; 16(1): 79-82.
  15. Gaultney JF. The prevalence of sleep disorders in college students: Impact on academic performance. J Am Coll Health 2010; 59(2): 91-7.
  16. Roehrs T, Shore E, Papineau K, Rosenthal L, Roth T. A two-week sleep extension in sleepy normals. Sleep 1996; 19(7): 576-82.
  17. Keating XD, Guan J, Pinero JC, Bridges DM. A meta-analysis of college students' physical activity behaviors. J Am Coll Health 2005; 54(2): 116-25.
  18. Tsai LL, Li SP. Sleep patterns in college students: Gender and grade differences. J Psychosom Res 2004; 56(2): 231-7.