نوع مقاله : Original Article(s)
نویسندگان
1
فوق تخصص روانپزشکی کودکان، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکدهی نورو فارماکولوژی و گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی افضلیپور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
2
پزشک و دکترای مشاوره، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3
متخصص پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی سلامت، مرکز آیندهپژوهی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
4
رزیدنت روانپزشکی، گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی و مرکز تحقیقات مغز و اعصاب افضلیپور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
5
روانشناس، بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
6
فلوشیپ روانتنی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده نورو فارماکولوژی و گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی افضلیپور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده
مقاله پژوهشی
مقدمه: پیشبینی افزایش احتمال اوتیسم از روی ویژگیهای شناختی والدین در رفتارهای پیشگیرانه نقش مهمی دارد. مطالعهی حاضر با هدف تعیین ارتباط ویژگیهای شناختی والدین با شدت نواقص اجتماعی- کلامی و رفتارهای کلیشهای در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم انجام گرفت.
روشها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی، ۲۸ کودک عضو انجمن اوتیسم شهرستان کرمان و والدین آنها در شش ماههی اول سال 1400، وارد مطالعه شدند. دادهها از طریق دو پرسشنامهی مقیاس درجهبندی اوتیسم گیلیام (گارز) و نسخهی فارسی آزمون ارزیابی کوتاه شناختی در اسکیزوفرنی جمعآوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در این مطالعه، 28 کودک (شامل 20 پسر و 8 دختر) مبتلا به اوتیسم با میانگین سنی 2 ± 8، به همراه والدین آنها، وارد مطالعه شدند. بین میانگین نمرهی رفتارهای کلیشهای کودکان، میانگین نمرهی روابط کودکان و میانگین نمرهی تعاملات اجتماعی افراد مبتلا به اوتیسم با میانگین نمرات حیطههای مختلف شناختی والدین، ارتباط آماری معنیدار وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به عدم ارتباط بین متغیرها، تمرکز بر مداخلات علمی و خصوصیات بیماری در شدت نقایص اجتماعی کلامی و رفتارهای کلیشهای اهمیت بیشتری دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Parents' Cognitive Characteristics and the Severity of Socio-Verbal Deficits and Stereotyped Behaviors in Children with Autism Spectrum Disorders
نویسندگان [English]
-
Mahin Eslami Shahrbabaki
1
-
Atefeh Ahmadi
2
-
Habibeh Ahmadipour
3
-
Fatemeh Hoseini
4
-
Batool Ebrahiminejad
5
-
Parisa Divsalar
6
1
Child and Adolescent Psychiatrist, Neuroscience Research Center, Institute of Neuropharmacology AND Department of Psychiatry, Afzalipour School of Medicine, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
2
PhD of Guidance and Counselling, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
3
Social Medicine Specialist, Social Determinants of Health Research Center, Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
4
Psychiatry Resident, Department of Psychiatry, Afzalipour School of Medicine AND Neurology Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
5
Psychologist, Shahid Beheshti Hospital, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
6
Psychosomatic Fellowship, Neuroscience Research Center, Institute of Neuropharmacology AND Department of Psychiatry, Afzalipour School of Medicine, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
چکیده [English]
Background: Predicting the probability of autism from parents' cognitive characteristics plays an important role in preventive behaviors. The aim of this study was to determine the relationship between parents' cognitive characteristics and the severity of socio-verbal deficits in children with autism spectrum disorders.
Methods: In this cross-sectional descriptive study, 28 child members of the Kerman autism center and their parents were referred to this center were considered during six months in 2022. Data were collected through two questionnaires of the Gilliam Autism Rating Scale (Garz) and the Persian version of the Short Cognitive Assessment Test in Schizophrenia.
Findings: In this study, 28 children (including 20 boys and 8 girls) with autism with an average age of 8 ± 2, along with their parents, were included in the study. There was no statistically significant relationship between the average score of children's stereotyped behaviors, the average score of children's relationships, and the average score of social interactions of people with autism with the average scores of different cognitive domains of parents.
Conclusion: Considering the lack of correlation between the variables, it is more important to focus on academic interventions and characteristics of the disease to determine the severity of socio-verbal defects and stereotyped behaviors, while some factors like the small sample size of the study reduce the possibility of generalization.
کلیدواژهها [English]
-
Autism spectrum disorders
-
Cognitive manifestations
-
Parents, Stereotyped behaviours
-
Children
-
Social behavior disorders