راهبردهای تسهیل اتمام به‌موقع تحصیلات تکمیلی: توصیه‌های سیاستی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی

نوع مقاله : Original Article(s)

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی، مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، کمیته‌ی تحقیقات دانشجویی، دانشکده‌ی مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

4 استادیار، مرکز تحقیقات قناوری اطلاعات در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

10.48305/jims.v43.i807.0201

چکیده

تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی با چالش طولانی شدن مدت زمان تحصیل مواجه است که هم بر دانشجویان و هم بر نظام آموزشی تأثیر نامطلوب دارد. این مسأله باعث افزایش هزینه‌ها، کاهش بهره‌وری و افت انگیزه دانشجویان می‌شود. پژوهش کیفی با شناسایی تجربیات دانشجویان موفق در اتمام به‌موقع تحصیلات، عوامل کلیدی مرتبط با این فراآیند را شناسایی کرده است. یافته‌های مطالعه نشان داد کیفیت راهنمایی اساتید، انگیزه شخصی دانشجویان و حمایت‌های دانشگاهی سه رکن اصلی در تسریع فرایند تحصیل هستند. دانشجویانی که ارتباط مؤثرتری با استاد راهنما داشته‌اند، موضوع پژوهشی متناسب با علایقشان انتخاب کرده‌اند و از حمایت‌های آموزشی بهره برده‌اند، با احتمال بیشتری تحصیلات خود را در زمان مقرر به پایان رسانده‌اند. بر این اساس، راهکارهای عملیاتی متعددی به عنوان گزینه های سیاستی پیشنهاد شد: استقرار نظام نظارتی برای بهبود کیفیت راهنمایی اساتید می‌تواند به کاهش تعارضات و افزایش اثربخشی این رابطه کمک کند. ارائه مشاوره تخصصی برای انتخاب موضوع پایان‌نامه نیز از دیگر اقدامات مؤثر است که به دانشجویان در شروع سریع‌تر پژوهش‌هایشان یاری می‌رساند. توسعه‌ی کارگاه‌های مهارت‌افزایی در حوزه‌هایی مانند روش تحقیق و مدیریت زمان می‌تواند توانمندی‌های دانشجویان را ارتقا دهد. همچنین، طراحی دوره‌های آماده‌سازی برای دانشجویان جدیدالورود به انطباق سریع‌تر آنان با محیط آکادمیک کمک می‌کند. در نهایت، حمایت مالی هدفمند از دانشجویان نیازمند می‌تواند بخشی از دغدغه‌های آنان را کاهش دهد. اجرای این راهکارها نیازمند همراهی همه ذینفعان از جمله دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی است. با وجود چالش‌های اجرایی مانند محدودیت منابع و مقاومت در برابر تغییر، تجربیات موفق نشان داده‌اند که این اقدامات در صورت برنامه‌ریزی دقیق و نظارت مستمر می‌توانند به بهبود قابل توجه شاخص‌های تحصیلی بیانجامد. این چکیده‌ی سیاستی با ارائه‌ی تحلیل جامع و راهکارهای عملی، می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری مسئولان آموزشی قرار گیرد.

تازه های تحقیق

مریم معینی:  Google Scholar 

گلرخ عتیقه چیان:  Google Scholar 

سکینه سقائیان نژاد اصفهانی :  Google Scholar 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strategies to Facilitate Timely Completion of Graduate Studies: Policy Recommendations for Medical Universities

نویسندگان [English]

  • Ali Ghaffarian 1
  • Maryam Moeeni 2
  • Golrokh Atighechian 3
  • Sakineh Saghaeiannejad-Isfahani 4
1 PhD Student, Health Services Management, Student Research Committee, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Social Determinants of Health Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3 Associate Professor, Health Management and Economics Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4 Assistant Professor, Health Information Technology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Graduate studies in medical universities face the challenge of lengthening the duration of studies, which negatively affects both students and the educational system. This increases costs, reduces productivity, and demotivates students. Qualitative research has identified key factors associated with this process by identifying the experiences of successful students in completing their studies on time. The study findings showed that the quality of faculty guidance, student personal motivation, and academic support are the three main pillars in accelerating the educational process. Students who had a more effective relationship with their supervisor, chose a research topic that suited their interests, and benefited from educational support were more likely to complete their studies on time. Accordingly, several operational solutions were proposed as policy options: Establishing a monitoring system to improve the quality of faculty guidance can help reduce conflicts and increase the effectiveness of this relationship. Providing expert advice on choosing a thesis topic is also another effective measure that helps students start their research faster. Developing skill-building workshops in areas such as research methods and time management can enhance students' capabilities. Also, designing preparatory courses for new students can help them adapt more quickly to the academic environment. Finally, targeted financial support for students in need can reduce some of their concerns. Implementing these solutions requires the support of all stakeholders, including students, faculty, and educational administrators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Postgraduate education
  • Policy recommendations
  • Medical universities