اصفهان ایمن: نقشه راه کاهش تصادفات ترافیکی با رویکرد داده‌محور و مشارکت چندبخشی

نوع مقاله : خلاصه سیاستی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری سلامت در بلایا و فوریت‌ها، گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها، دانشکده‌ی مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار طب اورژانس، گروه طب اورژانس، دانشکده‌ی پزشکی، مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س)، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

خلاصه سیاستی




تصادفات ترافیکی در شهر اصفهان، به‌عنوان یکی از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت‌عمومی و ایمنی شهری مطرح است که سالانه موجب تلفات جانی و خسارات مالی قابل توجهی می‌شود. بر این ‌اساس، مجموعه‌ای از راهکارهای عملی و سیاستی پیشنهاد شده است که می‌تواند به کاهش تصادفات ترافیکی در اصفهان منجر شود. «بهبود طراحی معابر در مناطق پرخطر» مانند منطقه‌ی ۳ که دارای بافت فرسوده و معابر پرپیچ و خم است، از جمله این راهکارهاست. هرچند این راهکار نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه و همکاری بین‌بخشی است، اما اثرات بلندمدت و پایدار آن بر کاهش تصادفات قابل توجه است. «توسعه‌ی پایگاه‌های اورژانس در نقاط پرتصادف شهر» نیز از راهکارهای دیگر است که می‌تواند زمان رسیدن به محل حادثه را به حداقل برساند و شانس نجات جان مصدومان را افزایش دهد.
«جابجایی تدریجی برخی مراکز جذب سفر به حاشیه شهر»، «اجرای کمپین‌های آموزشی مستمر برای رانندگان و عابران پیاده»، و «نصب دوربین‌های نظارتی در نقاط حادثه‌خیز» از دیگر راهکارهای پیشنهادی هستند. هر یک از این راهکارها مزایا و چالش‌های خاص خود را دارند که باید در برنامه‌ریزی‌های شهری مورد توجه قرار گیرد. برای مثال، در حالی که کمپین‌های آموزشی هزینه اجرایی کمتری دارند، اما برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز به تکرار و استمرار دارند. از سوی دیگر، پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند بهبود معابر اگرچه هزینه‌بر هستند، اما اثرات بلندمدت و پایدارتری بر ایمنی ترافیک خواهند داشت.
اجرای موفقیت‌آمیز این راهکارها مستلزم همکاری و مشارکت تمامی ذینفعان از جمله شهرداری، پلیس راهور، سازمان اورژانس و مناطق مورد نظر است. تخصیص بودجه کافی، برنامه‌ریزی دقیق و نظارت مستمر بر اجرای پروژه‌ها از دیگر عوامل کلیدی در موفقیت این برنامه‌ها محسوب می‌شوند. این گزارش با ارائه چارچوبی عملی و مبتنی بر شواهد، راهنمای مناسبی برای سیاستگذاران و برنامه‌ریزان شهری جهت کاهش تصادفات ترافیکی و ایجاد شهری ایمن‌تر برای تمامی شهروندان داشته باشند.

تازه های تحقیق

نداالسادات فاطمی: Google Scholar 

مهدی نصر اصفهانی: Google Scholar 

فرهاد حیدری: Google Scholar 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Safe Isfahan: Roadmap to Reduce Traffic Accidents with a Data-Driven Approach and Multi-Sectoral Partnership

نویسندگان [English]

  • Neda Al-Sadat Fatemi 1
  • Mehdi Nasr Isfahani 2
  • Farhad Heydari 2
  • Hossein Saneian 3
1 PhD. Candidate in Health in Disasters and Emergencies, Department of Health in Disasters and Emergencies, School of Management and Medical Informatics, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Associate Professor of Emergency Medicine, Department of Emergency Medicine, School of Medicine, Al-Zahra Hospital, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3 Medical Sciences, Isfahan, Iran, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Traffic accidents in Isfahan are considered one of the most serious challenges in the field of public health and urban safety, causing significant loss of life and financial losses annually. Accordingly, a set of practical and policy solutions have been proposed that can lead to a reduction in traffic accidents in Isfahan. “Improving road design in high-risk areas” such as Area 3, which has a worn-out texture and winding roads, is one of these solutions. Although this solution requires significant investment and cross-sectoral cooperation, its long-term and sustainable effects on reducing accidents are significant. “Developing emergency bases in high-accident areas of the city” is also another solution that can minimize the time to reach the scene of an accident and increase the chances of saving the lives of the injured “Gradual relocation of some trip-generating centers to the outskirts of the city”, “implementing continuous educational campaigns for drivers and pedestrians”, and “installing surveillance cameras in accident-prone areas” are other suggested solutions. Each of these solutions has its own advantages and challenges that should be considered in urban planning. For example, while educational campaigns have lower implementation costs, they require repetition and continuity to achieve the desired results. On the other hand, large-scale development projects such as road improvements, although costly, will have more long-term and more sustainable effects on traffic safety. The successful implementation of these solutions requires the cooperation and participation of all stakeholders, including the municipality, traffic police, emergency organizations and the targeted areas. Adequate budget allocation, careful planning and continuous monitoring of project implementation are other key factors in the success of these programs. By providing a practical, evidence-based framework, this report aims to provide appropriate guidance for policymakers and urban planners to reduce traffic accidents and create a safer city for all citizens.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accidents
  • Traffic
  • Emergency Medical Services
  • Policy brief
  1. Ghadirzadeh M, Shojaei A, Khademi A, Khodadoust M, Kandi M, Alaeddini F, et al. Status and trends of changes in mortality from traffic accidents in Iran in the 1980s [in Persian]. Iranian J Epidemiol 2015; 11(2): 13-22.
  2. Nasr Isfahani M, Emadi N, Heydari F, Fatemi NA, Sheibani Tehrani D. Urban traffic accidents in Isfahan city: a study of prehospital response time intervals. Int J Emerg Med 2024; 17(1): 201.