آموزش و پشتیبانی خودمدیریت دیابت مبتنی بر تله‌هلث (Telehealth DSMES): روشی نوآورانه‌ای برای بهبود کنترل گلیسمیک، کیفیت زندگی و دسترسی به مراقبت‌ها

نوع مقاله : ششمین کنگره غدد و متابولیسم

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 گروه بیوتکنولوژی، دانشکده‌ی علوم زیستی، واحد فلاورجان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.48305/jims.v43.i827.0972

چکیده

مقدمه: با وجود ۵۸۹ میلیون نفر مبتلا به دیابت در جهان، دستیابی به اهداف درمانی همچنان با چالش‌هایی روبرو است، حتی با پیشرفت‌های درمانی و فناوری. درمان دارویی به‌تنهایی برای کنترل بهینه دیابت کافی نیست و اهمیت بهینه‌سازی رفتاری و حمایت روانی- اجتماعی را برجسته می‌کند. Telehealth DSMES رویکردی مقیاس‌پذیر و فردمحور ارائه می‌دهد که از طریق ابزارهای دیجیتال مؤلفه‌های کلیدی DSMES را به‌صورت غیرحضوری منتقل می‌کند. این روش با رفع موانع دسترسی به آموزش (مانند محدودیت‌های جغرافیایی، زمانی و کمبود آموزش‌دهندگان)، تمرکز بر آموزش انعطاف‌پذیر در زمینه‌هایی مانند پاتوفیزیولوژی، تزریق انسولین، مدیریت داروهای خوراکی (دز، زمان‌بندی و نحوه‌ی مصرف)، پایش قند خون، پیشگیری از عوارض و مهارت‌های حل مسأله، تعامل بلندمدت و توانمندسازی بیماران را تسهیل می‌کند.
برنامه‌های Telehealth DSMES شامل محتواهای مبتنی بر شواهد هستند که از طریق پلتفرم‌های غیرحضوری (مانند تماس‌های ویدئویی، اپلیکیشن‌ها و چت‌ربات‌ها) ارائه می‌شوند. این برنامه‌ها با توجه به نیازهای فرهنگی، زبانی و سطح سواد بیماران شخصی‌سازی شده و تیم‌های چندتخصصی (غدد، رژیم‌شناسان و آموزش‌دهندگان دیابت) در زمان‌های حیاتی (در تشخیص، سالانه یا زمانی که اهداف درمانی محقق نشده‌اند، بروز بیماری‌های همراه مانند نارسایی کلیه یا سکته، و تغییرات در مراقبت) اجرا می‌شوند. نتایج از طریق کاهش HbA1c، شاخص‌های کیفیت زندگی، و نرخ استفاده از خدمات درمانی ارزیابی می‌شوند.
مطالعات بالینی نشان می‌دهند که Telehealth DSMES در 12–6 ماه، HbA1c را 0/6 ٪≥ کاهش می‌دهد و با مزایایی مانند: بهبود دسترسی، کاهش هزینه‌ها، مزایای روانی- اجتماعی، و مقیاس‌پذیری همراه است. در مقایسه با درمان دارویی، Telehealth DSMES بدون عوارض جانبی، کنترل قند خون بلندمدت را بهبود بخشیده و مشارکت فعال بیماران در تصمیم‌گیری‌های درمانی را تقویت می‌کند.
نتیجه‌گیری: Telehealth DSMES  تحولی بنیادین در مدیریت دیابت ایجاد کرده است که علم پزشکی را با نوآوری دیجیتال ترکیب می‌کند. برای حداکثر کردن تأثیر، سیستم‌های بهداشتی باید:
1- Telehealth DSMES را الویت قرار دهند: ادغام آن در راهنمای‌های ملی مراقبت از دیابت.
2- زیرساخت‌ها را گسترش دهند: گسترش اینترنت پرسرعت و آموزش دیجیتالی برای بیماران و پزشکان.
3- مدل‌های ترکیبی ایجاد کنند: ترکیب تله‌هلث با دیدارهای حضوری در موارد پیچیده (مانند کاربران پمپ انسولین).
4- اصلاحات سیاستی: جبران هزینه‌ی جلسات آموزشی مجازی و تشویق پزشکان به شرکت در این برنامه‌ها.
با اجرای Telehealth DSMES، ذینفعان می‌توانند بار جهانی دیابت را کاهش دهند، قدرتمندسازی بیماران را تقویت کنند و به مراقبت‌های عادلانه و با کیفیت دست یابند.

تازه های تحقیق

مجتبی اکبری: PubMed ,Google Scholar 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Telehealth-Enhanced Diabetes Self-Management Education and Support (Telehealth DSMES): A Novel Approach to Improve Glycemic Control, Quality of Life, and Access to Care

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Akbari 1
  • Ali Khayyambashi 1
  • Armita Akbari 2
  • Mansour Siavash 1
1 Isfahan Endocrine and Metabolism Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Department of Biotechnology, Faculty of Biological Sciences, Falavarjan Branch, Islamic Azad University, Isfahan
چکیده [English]

Background: With approximately 589 million people worldwide affected by diabetes, achieving therapeutic goals remains challenging despite advances in medical treatments and technology. Pharmacotherapy alone is insufficient for optimal diabetes control, emphasizing the need for behavioral optimization and psychosocial support. Telehealth DSMES offers a scalable, patient-centered solution by integrating digital tools to deliver core DSMES components remotely. This approach addresses critical gaps in traditional DSMES, such as limited access to educators, geographic barriers, and time constraints. Telehealth DSMES enables tailored education on pathophysiology, insulin injection techniques, oral medication management (dosing, timing, and administration), blood glucose monitoring, complication prevention, and problem-solving skills through virtual platforms, ensuring sustained engagement and empowerment.
Telehealth DSMES programs deliver evidence-based content via remote platforms, including.
Programs are personalized to cultural, linguistic, and literacy needs, leveraging interprofessional teams (endocrinologists, dietitians, diabetes educators) during critical junctures: at diagnosis, annually or when treatment goals are unmet, during complicating factors (e.g., CKD, stroke), and during transitions in care. Outcomes are measured via HbA1c reductions, quality-of-life metrics, and healthcare utilization rates.
Clinical trials demonstrate that Telehealth DSMES reduces HbA1c by ≥0.6% over 6–12 months, comparable to in-person DSMES. Key advantages include: Improved Access, Cost-Effectiveness, Psychosocial Benefits, and Scalability.
Conclusion: Telehealth DSMES represents a paradigm shift in diabetes management, combining clinical rigor with digital innovation. To maximize impact, healthcare systems must:

1. Prioritize Telehealth DSMES: Integrate it into national diabetes care guidelines.
2. Invest in Infrastructure: Expand broadband access and digital literacy training for patients and providers.
3. Develop Hybrid Models: Combine telehealth with in-person follow-ups for complex cases (e.g., insulin pump users).
4. Policy Reforms: Reimburse virtual DSMES sessions and incentivize provider participation.

By adopting Telehealth DSMES, stakeholders can reduce the global diabetes burden, empower patients, and achieve equitable, high-quality care.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Telehealth DSMES
  • Diabetes Self-Management Education and Support
  • Glycemic Control
  • Digital Health
  • Medication Adherence
  • Patient Empowerment
دوره 43، شماره 827
هفته 3، مهر: ششمین کنگره بین‌المللی و هشتمین کنگره ملی تازه‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم
مهر و آبان 1404
صفحه 972-974
  • تاریخ دریافت: 21 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1404