رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت در ارزشیابی برنامه‌های آموزش علوم پزشکی

نوع مقاله : Letter to Editor

نویسنده

استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

چکیده

هدف نهایی از ارزشیابی برنامه‌های آموزشی، پیشرفت در جهت توسعه‌ی افراد و سازمان است. نیل به این هدف، نیازمند روش‌های ارزشیابی آموزشی با رویکرد سیستماتیک نسبت به همه‌ی اجزای دخیل برنامه است. رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت، همچنان که به ارزشیابی برنامه‌های آموزش علوم پزشکی می‌پردازد، با ارتقای ظرفیت‌های فردی و سازمانی موجب توسعه‌ی شخصی، سازمانی و اجتماعی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Appreciative Inquiry Approach in Evaluation of Medical Education Programs

نویسنده [English]

  • Mahla Salajegheh
Assistant Professor, Department of Medical Education, Medical Education Development Center, Kerman University of Medical Science, Kerman, Iran
چکیده [English]

The ultimate goal of educational program evaluation is the development of individuals and organizations. Achieving this goal requires evaluation methods with a systematic approach to all components of the program. The appreciative inquiry approach, as a program evaluation method, promotes personal, organizational, and social development by enhancing the individual and organizational capacities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Appreciative inquiry approach
  • Program evaluation
  • Systems theory
  • Medical education
  1. Reyes DL, Dinh J, Lacerenza CN, Marlow SL, Joseph DL, Salas E. The state of higher education leadership development program evaluation: A meta-analysis, critical review, and recommendations. The Leadership Quarterly 2019; 30(5): 101311.
  2. Guyadeen D, Seasons M. Evaluation theory and practice: Comparing program evaluation and evaluation in planning. J Plan Educ Res 2018; 38(1): 98-110.
  3. Kitivo EM, Kavulya JM. Evaluation of Training Programs: A Review of Selected Models and Approaches. Practice 2021; 4(1-4): 1-16.
  4. Sandars J, Brown J, Walsh K. Producing useful evaluations in medical education. Edu Prim Care 2017; 28(3): 137-40.
  5. Rama JA, Falco C, Balmer DF. Using appreciative inquiry to inform program evaluation in graduate medical education. J Grad Med Edu 2018; 10(5): 587-90.
  6. Hung L, Phinney A, Chaudhury H, Rodney P, Tabamo J, Bohl D. Appreciative inquiry: Bridging research and practice in a hospital setting. Int J Qual Methods 2018; 17(1): 1-10.
  7. Jones J, Masika R. Appreciative inquiry as a developmental research approach for higher education pedagogy: Space for the shadow. High Educ Res Dev 2021; 40(2): 279-92.
  8. Cooperrider DL, Fry R. Appreciative inquiry in a pandemic: An improbable pairing. J Appl Behav Sci 2020; 56(3): 266-71.
  9. Mchunu HT, Steyn GM. Using appreciative inquiry and gender to focus on performance management and continuous professional development in South African schools. Gender and Behaviour 2017; 15(3): 9313-29.
  10. Amundsen S, del Hierro G, Mullen T. Examining the appreciative instruction methods used by instructors within an adult degree completion associate’s program. JAE 2020; 18(6): 3-17.