ضرورت بازبینی در روش‌های آموزش اخلاق حرفه‌ای به دانشجویان پزشکی بر اساس مدل رست

نوع مقاله : نامه به سردبیر

نویسنده

استادیار، گروه اخلاق در علوم سلامت، دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

نامه به سردبیر




جیمز رست، نظریه‌پرداز معروف اخلاق، توانایی تصمیم‌گیری اخلاقی و رفتار اخلاقی را در گرو داشتن چهار ویژگی می‌داند: حساسیت اخلاقی، قضاوت اخلاقی، انگیزه‌ی اخلاقی و منش اخلاقی. امروزه آموزش اخلاق حرفه‌ای در اکثر مراکز آموزشی کشور بر اساس سخنرانی اساتید انجام می‌شود. این نوع آموزش با توجه به معرفی اصول اخلاق حرفه‌ای تا حدودی در قضاوت‌های اخلاقی مفید است. اما به خودی خود منجر به بهبود حساسیت اخلاقی، انگیزه‌ی اخلاقی و منش اخلاقی نخواهد شد. امروزه از روش‌های نوینی برای آموزش اخلاق حرفه‌ای استفاده می‌شود که نگرش اخلاقی و رفتار بالینی فراگیران را تقویت می‌کند. برگزاری جلسات بحث گروهی متمرکز، برگزاری راندهای اخلاقی، آموزش با رویکرد مسأله‌محور، استفاده از داستان‌های مصور یا گرافیکی، ایجاد فرصت‌های پژوهشی، شبیه‌سازی و ایفای نقش، نمونه‌هایی از این روش‌ها هستند. با استفاده از این روش‌ها مربیان اخلاق پزشکی در دانشگاه‌های کشور، می‌توانند گام‌های جدی در ارتقای حساسیت اخلاقی، قضاوت اخلاقی و در نهایت نهادینه‌سازی رفتار حرفه‌ای در بین دانشجویان پزشکی بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Revision in the Methods of Teaching Professional Ethics to Medical Students Based on the Rest Model

نویسنده [English]

  • Neda Yavari
Assistant Professor, Department of Medical Ethics, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

James Rest, a renowned moral theorist, considers the ability of moral decision making and moral behavior dependent on having four characteristics; moral sensitivity, moral judgment, moral motivation and moral character. Currently, professional ethics training in most educational centers of the country is based on lectures by professors. This type of training is helpful to some extent in moral judgments by introducing the principles of professional ethics. But it will not lead to the improvement of moral sensitivity, motivation and character by itself. Nowadays, modern methods are being employed to teach professional ethics, which enhance the moral attitude and clinical behavior of learners. Holding focused group discussion meetings, holding ethical grand rounds, problem-oriented teaching, using comics or graphic stories, creating research opportunities, simulation and role playing are examples of these methods.By utilizing these technique ,medical ethics instructors in the universities of our country will take serious steps in improving moral sensitivity, moral judgment and finally institutionalizing professional behavior among medical students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional ethics
  • Medical students
  • Educational model
  1. Hong DZ, Goh JL, Ong ZY, Ting JJ, Wong MK, Wu J, et al. Postgraduate ethics training programs: a systematic scoping review. BMC Med Educ 2021; 21(1): 338.
  2. Park EJ. An integrated ethical decision-making model for nurses. Nurs Ethics 2012; 19(1): 139-59.
  3. Khursheed U, Sehar S, Afzal M. Importance of ethical decision making; application of james rest Saudi J Nurs Health Care 2019; 2(12): 427-30.
  4. Ayatollahi H. Practical suggestions for improving the morality of medical students [in Persian]. Iran J Cult Health Promot 2019; 3(1): 103-15.
  5. Airth-Kindree NMM, Kirkhorn LEC. Ethical grand rounds: Teaching ethics at the point of care. Nurs Educ Perspect 2016; 37(1): 48-50.
  6. Hindmarch T, Allikmets S, Knights F. A narrative review of undergraduate peer-based healthcare ethics
    Int J Med Educ 2015; 6: 184-90.
  7. Lin CF, Lu MS, Chung CC, Yang CM. A comparison of problem-based learning and conventional teaching in nursing ethics education. Nurs Ethics 2010; 17(3): 373-82.
  8. Green MJ. Comics and medicine: peering into the process of professional identity formation. Acad Med 2015; 90(6): 774-9.
  9. Hoffman A. Using graphic narratives in pharmacy education. Am J Pharm Educ 2023; 87(4): ajpe8797.
  10. Houshmand M, Laeli M. Investigating teaching methods of professional ethics in Iran: A review study [in Persian]. J Med Ethics 2021; 15(46): 1-13.
  11. Larijani B, Motevaseli E. New methods of medical ethics education [in Persian]. IJDLD 2004; 4(Ethic in Clinical Researches): 39-46.