نوع مقاله : Original Article(s)
نویسندگان
1
دانشجوی دکترای تخصصی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کمیتهی تحقیقات دانشجویی، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2
دانشیار، اقتصاد سلامت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت اقتصاد سلامت، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3
استادیار، سلامت در بلایا و فوریتها، گروه سلامت در بلایا و فوریتها، مرکز تحقیقات مدیریت اقتصاد سلامت، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4
استادیار، مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقاله پژوهشی
مقدمه: دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی، برای تکمیل تحصیل خود در چارچوبهای زمانی تعیین شده، تحت فشار فزایندهای قرار دارند. هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مرتبط با تکمیل به موقع دورهی تحصیلات تکمیلی در دورههای تحصیلات تکمیلی دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه دانشجویان بود.
روشها: مطالعهی حاضر به صورت کیفی در نیمهی اول سال 1402 انجام شد. مشارکتکنندگان را آن دسته از دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد ورودی سال 1392 به بعد و همچنین دانشجویان دورهی دکترای ورودی سال 1393 به بعد دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل دادند که در بازهی زمانی مصوب موفق به دفاع از پایاننامه و تکمیل تحصیلات خود شده بودند. روش نمونهگیری، در دسترس و شامل 5 نفر از دانشجویان بود. برای جمعآوری دادههای پژوهش، از مصاحبهی نیمه ساختاریافته به صورت حضوری و یا تلفنی استفاده شد.
یافتهها: حاصل پژوهش، 12 کد، 7 تم فرعی و 3 تم اصلی بود. مفاهیم شناسایی شده در قالب 3 تم اصلی «عوامل از پیش موجود»، «حیطه آموزشی» و «ویژگیهای فردی» طبقهبندی شدند.
نتیجهگیری: تکمیل به موقع تحصیلات در دورهی تحصیلات تکمیلی، به عوامل مختلفی در سطح فرد و دانشگاه بستگی دارد. نتایج حاصل از پژوهش میتواند درک و شناخت بیشتری از عوامل مذکور فراهم آورده و به برنامهریزان آموزشی برای برنامهریزی مؤثرتر، با توجه به شرایط متفاوت دانشجویان و ناهمگونی رشتههای تحصیلات تکمیلی کمک کند.
تازه های تحقیق
علی غفاریان: PubMed ,Google Scholar
سکینه سقائیان نژاد: PubMed ,Google Scholar
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Components Related to Academic Achievement and Graduating in Time in Postgraduate Levels from the Perspective of Students of the Faculty of Medical Management and Informatics: A Qualitative Study
نویسندگان [English]
-
Ali Ghaffarian
1
-
Maryam Moeeni
2
-
Golrokh Atighechian
3
-
Sakineh Saghaeiannejad-Isfahani
4
1
PhD Student, Health Services Management, Student Research Committee, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2
Associate Professor of Health Economics, Department of Health Services Management, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Health Management and Economics Research Center
Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3
Assistant Professor of Health in Disasters and Emergencies, Department of Health in Emergencies and Disasters, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4
Assistant Professor of Education Management, Department of Management and Health Information Technology, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Background: Postgraduate students are under increasing pressure to complete their studies within set time frames. This research aims to identify the components related to graduating in-time in the postgraduate courses of the School of Management and Medical Information Sciences of Isfahan University of Medical Sciences from the student's point of view.
Methods: This qualitative study was conducted in the first half of 2023. Participants were master's degree students entering the year 2013 and later, as well as doctoral students entering the year 2014 and later of the School of Management and Medical Information Sciences of Isfahan University of Medical Sciences, who in the approved period had successfully completed their courses. The sampling method was convenient and included five students. Semi-structured interviews were used to collect research data, either face-to-face or by phone.
Findings: The result of the research was 12 issues or subthemes, seven themes, and three main themes. Identified concepts were classified into the following three main themes: "pre-existing factors," "educational domain," and "personal characteristics."
Conclusion: Graduating in-time postgraduate levels depends on various factors at the individual and university level. The research results can provide more understanding and knowledge of the mentioned factors and help educational planners plan more effectively, considering the different conditions of students and the heterogeneity of postgraduate courses.
کلیدواژهها [English]
-
Academic success
-
Graduate
-
Postgraduate
-
Students