رابطه‌ی بین جذب شناختی، اعتیاد به اینترنت و رضایت شغلی با پرسه‌زنی اینترنتی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

نوع مقاله : مقاله های پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) و کارشناس آموزش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

چکیده

مقاله پژوهشی




مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین رابطه‌ی بین جذب شناختی، اعتیاد به اینترنت و رضایت شغلی با پرسه‌زنی اینترنتی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی در بین کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تعداد 750 نفر انجام شد که از بین آنها به استناد جدول کرجسی و مورگان (1970)، 250 نفر به عنوان نمونه‌ی آماری با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رضایت شغلی Weis Minnesota همکاران (1976)؛ جذب شناختی Agarwal و Karahanna (2000)؛ پرسه زنی اینترنتی Askew (2012) و اعتیاد به اینترنت Yang (1998) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی و از طریق Smart PLS-3 نسخه‌ی 3 صورت گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت (0/156 = r) و (رضایت شغلی 0/688- =  r) با پرسه زنی اینترنتی رابطه‌ی معنی‌دار وجود دارد، ولی بین جذب شناختی با پرسه اینترنتی رابطه‌ی معنی‌داری به دست نیامد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که اعتیاد به اینترنت نقش میانجی در رابطه‌ی جذب شناختی با پرسه زنی اینترنتی دارد.
نتیجه‌گیری: مدیریت فضای مجازی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌تواند از طریق بهبود رضایت شغلی و همچنین کاهش اعتیاد به اینترنت تقویت شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Cognitive Absorption, Internet Addiction and Job Dissatisfaction with Cyberloafing among Employees of Isfahan University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • Jaleh Kazemi 1
  • Narges Saeidian 2
1 MSc Student of Educational Management Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Associate Professor Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Background: This research was conducted to determine the relationship between cognitive absorption, internet addiction, and job satisfaction with cyberloafing among Isfahan University staff of Medical Sciences.
Methods: This research was conducted using a descriptive correlational method among staff members of Isfahan University of Medical Sciences, 250 of whom were selected by non-random sampling. To collect data from job satisfaction questionnaires (Minnesota Weis et al., 1976), cognitive absorption (Agarwal and Karahanna, 2000), Internet surfing (Askew, 2012), and Internet addiction (Yang, 1998) were used. Data analysis was done at two descriptive and inferential levels using SmartPLS-3 version 3.
Findings: The research findings showed a significant relationship between Internet addiction (r=0.156) and job satisfaction (r=-0.688) with cyberloafing, but no significant relationship was found between cognitive absorption and cyberloafing. Also, the results of the research showed that Internet addiction plays a mediating role in the relationship between cognitive absorption and cyberloafing.
Conclusion: Virtual space management at Isfahan University of Medical Sciences can be strengthened by improving job satisfaction and reducing internet addiction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive absorption
  • Internet addiction
  • Job satisfaction
  • Cyberloafing
  • Headquarters staff
  1. Koay K-Y, Soh P. Does Cyberloafing Really Harm Employees’ Work Performance?: An Overview. In: Xu J, Cooke F, Gen M, Ahmed S. Proceedings of the 12th International Conference on Management Science and Engineering Management. ICMSEM 2018. Lecture Notes on Multidisciplinary Industrial Engineering. Springer, Cham; 2019.
  2. Ovwromoh BC, Oriji A. Cyberloafing behaviour in workplace: probing its effects on organizations’productivity as evidenced from literature. Am J Phys 2024; 9(3): 1-15.
  3. Lim VK, Teo TS. Cyberloafing: A review and research agenda. Applied Psy 2024; 73(1): 441-84.
  4. Agarwal R, Karahanna E. Time flies when you're having fun: Cognitive absorption and beliefs about information technology usage. MIS Quarterly 2000; 24(4): 665-94.
  5. ÇUTUK ZA. Investigating the relationship among social media addiction, cognitive absorption, and self-esteem. Malaysian Online J EdTech 2021; 9(2): 42-51.
  6. Amiri F, Ghaibi Takhti, Fatemeh, and Sabzikar, Kian. Investigation of administrative justice and job satisfaction of Bandar Abbas regional electricity department employees [in Persian]. Ormazd Research Journal 2021; 5(2): 108-25.
  7. Aciksoz S, Sendir M, Atar NY, Simsekoglu N, Baydili KN. Exploring the relationship between cyberloafing and innovativeness among nurses in research hospitals: a cross-sectional study in Turkey. BMC Nurs 2024; 23(1): 371.
  8. Ab Razak R, Abd Rahman NH, Kamil NLM. Does cyberloafing affect work performance of the civil servants? Public Administration Issues 2024; (5): 90-110.
  9. Sao R, Chandak S, Patel B, Bhadade P. Cyberloafing: Effects on employee job performance and behaviour. IJRTE 2020; 8(5): 1509-15.
  10. D'Arcy J, Herath T, Shoss MK. Understanding employee responses to stressful information security requirements: A coping perspective. JMIS. 2014; 31(2): 285-318.
  11. Barnes SJ, Pressey AD, Scornavacca E. Mobile ubiquity: Understanding the relationship between cognitive absorption, smartphone addiction and social network services. Comput Hum Behav 2019; 90: 246-58.
  12. Salimon MG, Sanuri SMM, Aliyu OA, Perumal S, Yusr MM. E-learning satisfaction and retention: A concurrent perspective of cognitive absorption, perceived social presence and technology acceptance model. J Syst Inf Technol 2021; 23(1): 109-29.
  13. Askew K. The relationship between cyberloafing and task performance and an examination of the theory of planned behavior as a model of cyberloafing: University of South Florida; 2012.
  14. Faraci P, Craparo G, Messina R, Severino S. Internet Addiction Test (IAT): which is the best factorial solution? J Med Internet Res 2013; 15(10): e2935.
  15. Lizarte Simón EJ, Khaled Gijón M, Galván Malagón MC, Gijón Puerta J. Challenge-obstacle stressors and cyberloafing among higher vocational education students: the moderating role of smartphone addiction and Maladaptive. Front Psychol 2024; 15: 1358634.
  16. Cannito L, Annunzi E, Viganò C, Dell’Osso B, Vismara M, Sacco PL, et al. The role of stress and cognitive absorption in predicting social network addiction. Brain Sci 2022; 12(5): 643.
  17. Yaqub RMS, Kausar S, Rehman A, Amjad M. Determinants of cyberloafing in the higher education institutions of Pakistan: Moderating Role of internet addiction. PJSS 2022; 42(3): 649-68.
  18. Niedermoser DW, Petitjean S, Schweinfurth N, Wirz L, Ankli V, Schilling H, et al. Shopping addiction: A brief review. PRI 2021; 6(3): 199-207.
  19. Korzynski P, Protsiuk O. What leads to cyberloafing: the empirical study of workload, self-efficacy, time management skills, and mediating effect of job satisfaction. BIT 2024; 43(1): 200-11.
  20. Zhang X, Guo H, Ma L, Zhang G. Minor and serious cyberloafing in the workplace: antecedents and effects on job satisfaction. Behaviour & Information Technology 2024; 44(2): 387-406.
  21. Öztürk M, Kerse G. Smartphone and internet addiction as predictors of cyberloafing levels in students: A mediated model. Educ Inf 2022; 38(2): 189-204.