تاثیر مداخلۀ مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت

نوع مقاله : مقاله های پژوهشی

نویسندگان

1 Professor of Health Education and Promotion, Health school, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.

2 Ph.D of of Health Education and Promotion, Isfahan University of Medical Science, Isfahan, Iran.

3 Student of Health Education and Promotion , Health school, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.

4 Ph.D of Epidemiology, Social Determinants in Health Promotion Research Center, Hormozgan Health Institute, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.

10.48305/jims.2025.45300.2496

چکیده

مقدمه و اهداف: مطالعۀ حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر نظریۀ شناختی- اجتماعی بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در شهرستان فسا انجام شد.
روش اجرا: این مطالعۀ نیمه‌تجربی با مشارکت 106 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه‌کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان فسا انجام شد. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 53 نفر) تقسیم شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامۀ استاندارد رفتارهای خودمراقبتی و پرسشنامۀ محقق­ساختۀ مبتنی بر سازه‌های نظریۀ شناختی-اجتماعی که قبل و 3 ماه پس از مداخلۀ آموزشی توسط هر دو گروه تکمیل شد، جمع‌آوری گردید. مداخلۀ آموزشی طی 12 جلسۀ 90-60 دقیقه‌ای با استفاده از روش سخنرانی و ارائۀ برنامۀ اتوران برای گروه مداخله برگزار شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23 و آزمون‌های آمار توصیفی، کای دو، تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: پس از مداخلۀ آموزشی، میانگین نمرات آگاهی و تمام سازه‌های نظریۀ شناختی-اجتماعی و رفتار خودمراقبتی در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی‌داری داشت (0.05>p). همچنین هموگلوبین A1C و قند خون ناشتا پس از مداخله در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت (0.05>p).
بحث و نتیجه‌گیری: طبق نتایج مطالعۀ حاضر، خودمراقبتی در بیماران گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل پس از مداخلۀ آموزشی افزایش یافت. بنابراین نظریۀ شناختی-اجتماعی می‌تواند چارچوب مناسبی برای طراحی مداخلات آموزشی جهت ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت باشد.

تازه های تحقیق

لاله حسنی: Google Scholar 

عاطفه همایونی: Google Scholar 

آسیه یاری: Google Scholar 

شکرالله محسنی: Google Scholar 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of a social cognitive theory‐based intervention on Self-care Behavior of Patients with Diabetes

نویسندگان [English]

  • Laleh Hassani 1
  • Atefeh Homayouni 2
  • asiyeh yari 3
  • Shokrollah Mohseni 4
1 Professor of Health Education and Promotion, Health school, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
2 Ph.D of of Health Education and Promotion, Isfahan University of Medical Science, Isfahan, Iran.
3 Student of Health Education and Promotion , Health school, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
4 Ph.D of Epidemiology, Social Determinants in Health Promotion Research Center, Hormozgan Health Institute, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted with the aim of determining the impact of an educational program based on social cognitive theory on the self-care behaviors in patients with type-2 diabetes in Fasa city.
Materials & Methods: This semi-experimental study was conducted with 106 patients with type- 2 diabetes visiting comprehensive health service centers in Fasa city. Participants were randomly divided into two intervention and control groups (each with 53 participants). Data was collected by the standard questionnaire of self-care behavior and the researcher-made questionnaire based on the social cognitive theory constructs, which was completed by both groups before and 3 months after the educational intervention. The educational intervention was held during 12 sessions of 60-90 minutes using lecture methods, providing an automatic disk program for the intervention group. The data were analyzed by SPSS-23 software and descriptive statistical tests, chi-square independent-t and paired t-tests.
Results: After the educational intervention, the average scores of awareness and all constructs of social cognitive theory and self-care behavior in the intervention group increased significantly compared to the control group (p<0.05). Also, Hemoglobin A1C and Fast Blood Sugar decreased after the intervention in the intervention group compared to the control group (p<0.05).
Conclusion: According to the results of the present study, self-care increased in the patients of the intervention group compared to the control group after the educational intervention, so social cognitive theory can be a suitable framework for designing educational interventions to promote self-care behaviors in patients with diabetes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Diabetes Mellitus
  • Education
  • Health Education
  • Self Care