بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های تصمیم‌گیری شغلی در کاهش تردید در انتخاب رشته‌ی تخصصی بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

نوع مقاله : مقاله های پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه جراحی اعصاب، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشجوی پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی و کمیته‌ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اصفهان، ایران

3 کارشناس پژوهشی، مرکز تحقیقات اموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

4 دانشیارگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران

5 کارشناس پژوهشی، مرکز تحقیقات جامع‌نگر عملکرد گوارش، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: یکی از عوامل تردید در انتخاب رشته‌ی تخصص تصمیم‌گیری نادرست می‌باشد. این مطالعه با هدف آموزش مهارت‌های تصمیم‌گیری شغلی در قالب یک کارگاه آموزشی به دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی و کارورزی انجام شد و تأثیر آن در کاهش تردید در انتخاب رشته‌ی تخصص بالینی دانشجویان بررسی گردید.روش‌ها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 43 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی و کارورزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با استفاده از پرسشنامه‌های تردید و بی‌تصمیمی انجام شد. دانشجویان قبل از برگزاری کارگاه، پرسشنامه‌های تردید و بی‌تصمیمی را تکمیل کردند. شرکت‌کنندگان به مدت 15 ساعت مهارت‌های تصمیم‌گیری را آموزش دیدند. بلافاصله پس از دوره و یک ماه بعد از دوره دانشجویان پرسشنامه‌های تردید و بی‌تصمیمی را تکمیل کردند. اطلاعات و نمرات مربوط به پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری یک ماه بعد با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های t تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: در مقایسه‌ی نمرات پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری پرسشنامه‌ی تردید تفاوت معنی‌داری مشاهده شد (033/0 = P) ولی در مقایسه‌ی نمرات پرسشنامه‌ی بی‌تصمیمی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (151/0 = P). بین نمرات دانشجویان و مقاطع مختلف، جنس و تأهل رابطه‌ی معنی‌داری مشاهده نشد (05/0 < P). بنابر این آموزش مهارت‌های تصمیم‌گیری شغلی باعث کاهش تردید در انتخاب رشته‌ی تخصصی بالینی دانشجویان پزشکی شد ولی در کاهش بی‌تصمیمی آن‌ها تأثیر معنی‌داری نداشت.نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر دوره‌ی آموزشی مهارت‌های تصمیم‌گیری شغلی در کاهش تردید در انتخاب رشته‌ی تخصص بالینی دانشجویان پزشکی و رضایتمندی آن‌ها از شرکت در این دوره و استقبال از برگزاری برنامه‌های تکمیلی در زمینه‌ی انتخاب رشته توصیه می‌شود این دوره‌ی آموزشی برای کلیه‌ی دانشجویانی که قصد ادامه‌ی تحصیل در مقطع تخصص را دارند در طی دوره‌ی پزشکی و به خصوص در سال‌های اول تحصیل برگزار شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reviewing the Efficacy of Education on Professional Decision-Making Skills in Reducing Uncertainty to Select Clinical Specialty in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences, Iran

نویسندگان [English]

  • Masih Sabouri 1
  • Amir Behfar 2
  • Arash Hadadgar 3
  • Mohamadreza Abedi 4
  • Fatemeh Hadizadeh 5
1 Associate Professor, Department of Neurosurgery School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Student of Medicine, School of Medicine And Student Research Committee, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3 Researcher, Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4 Associate Professor Department of Counseling, School of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
5 Research Assistant, Integrative Functional Gastroenterology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Background: One of the reasons of uncertainty in choosing a specific clinical specialty is wrong decision-making. This study was conducted to train professional decision-making skills to medical students at internship and externship course levels in the form of a workshop. We also reviewed the impacts of the workshop on reducing indecisiveness in selecting a clinical specialty.Methods: This was a quasi-experimental study on 43 medical students at internship and externship course levels at Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. Before holding the workshop, students completed the hesitation and indecision scales. The participants were taught about decision-making skills for 15 hours. Immediately after the course and a month later, the students completed the same questionnaires again. The information and scores related to the pre-test, post-test, and one-month follow-up were analyzed using t-tests in SPSS.Findings: There was a significant difference in scores of hesitation scale at pre-test, post-test, and follow-up (P = 0.033). However, there was no significant difference in the scores of indecision scale (P = 0.151). There was no significant correlation between scores of students and different educational levels, sex, and marital status (P > 0.05). Therefore, training on professional decision-making skills reduced hesitation in selecting clinical specialty among medical students. However, it had no significant impact on their indecision.Conclusion: The professional decision-making skills training course reduced uncertainty in selecting clinical specialty among medical students. They were thus satisfied with participation in the course. They were also willing to attend complementary programs on selecting clinical specialty. Therefore, such an educational course is recommended to be held for all students who like to continue specialized studies in medicine during their medical course, especially in the first year of university. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Decision-making skill
  • Hesitation
  • Indecision
  • Job
  • Clinical specialty
  • Medical student
  1. Kazerooni EA, Blane CE, Schlesinger AE, Vydareny KH. Medical students' attitudes toward radiology: comparison of matriculating and graduating students. Acad Radiol 1997; 4(8): 601-7.
  2. Forouzan I, Hojat M. Stability and change of interest in obstetrics-gynecology among medical students: eighteen years of longitudinal data. Acad Med 1993; 68(12): 919-22.
  3. Zeldow PB, Preston RC, Daugherty SR. The decision to enter a medical specialty: timing and stability. Med Educ 1992; 26(4): 327-32.
  4. David AK, Blosser A. Long-term outcomes of primary care residency choice by graduating medical students in one medical school. J Fam Pract 1990; 31(4): 411-6.
  5. Davis WK, Bouhuijs PAJ, Dauphinee WD, McAvoy PA, Alexander DA, Coles C, et al. Medical career choice: current status of research literature. Teaching and Learning in Medicine 1990; 2(3): 30-8.
  6. Wolfson PJ, Robeson MR, Veloski JJ. Medical students who enter general surgery residency programs: a follow-up between 1972 and 1986. Am J Surg 1991; 162(5): 491-4.
  7. Dial TH, Lindley DW. Predictive validity of specialty choice data from AAMC graduation questionnaire. Association of Medical Colleges. J Med Educ 1987; 62(12): 955-8.
  8. Tardiff K, Cella D, Seiferth C, Perry S. Selection and change of specialties by medical school graduates. J Med Educ 1986; 61(10): 790-6.
  9. Singer AM. The class of 83: A follow-up study of 1983 medical school graduates through the first six postgraduate years. Final Report to the Health Resources and Services Administration. Contract no. 240-87-0067 with the Association of American Medical Colleges,Washington DC; 1991.
  10. Nedjat S, Emami Razavi H, Rashidian A, Yazdani Sh, Majdzadeh R. The motives of medical students in Tehran University for choosing medicine field and their for their profession: Qualitative versus quantitative approach. Strides in Development of Medical Education 2006; 3(1): 1-8.
  11. Ranjbar F. Graduate Medical Education Letter. 2007. [online]. Available from: URL: http://cgme.behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=264&pageid=39616
  12. Savickas ML, Alexander DE, Osipow SH, Wolf FM. Measuring specialty indecision among career-decided students. Journal of Vocational Behavior 1985; 27(3): 356-67.
  13. Savickas ML, Alexander DE, Jonas AP, Wolf FM. Difficulties experienced by medical students in choosing a specialty. J Med Educ 1986; 61(6): 467-9.
  14. Lewis DM, Savickas ML, Jones BJ. Career development predicts medical school success. Journal of Vocational Behavior 1996; 49(1): 86-98.
  15. Savickas ML. Construction and validation of a physician career development inventory. Journal of Vocational Behavior 1984; 25(1): 106-23.
  16. Gati I, Krausz M, Osipow SH. A taxonomy of difficulties in career decision making. Journal of Counseling Psychology 1996; 43(4): 10-26.
  17. Richard GV, Savickas ML, Early L, Calli J, Englert CA, Bono J. Manual for the specialty indecision scale. 2nd ed. Washington DC: Association of American Medical Colleges; 2007.
  18. Hadadgar A, Yousefi A, Sabouri M, Richard G. Psychometric properties of a persian version of the specialty indecision scale: A preliminary study. IJME 2009; 8(2): 229-37.
  19. Osipow SH, Carney C, Winer J, Yanico B, Koschier M. The career decision scale. 3rd ed. Odessa: Psychological Assessment Resources; 1976.
  20. Karimi J. The effect of career decision skills
  21. training on career decision making self efficacy, career indecisiony on group of Ahvaz Azad University students. [Thesis]. Isfahan: Isfahan University, School of Psychology and Educational Sciences; 2008. [In Persian].
  22. Bavi S, Karimi J, Shiralinia Kh, Imani M. The effect of career decision skills training on career decision making self efficacy, career indecisiony on group of Ahvaz Azad University students. New Findings in Psychology 2009; 5(13): 53-65. [In Persian].