مقایسه‌ی مهارت‌های حل مسأله و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد با علایم بیماری‌های روان‌تنی و جمعیت شاهد در شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله های پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

3 دانشیار، گروه روان‌پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی و بیمارستان نور و حضرت علی اصغر (ع)، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: برخی از بیماری‌های روانی دارای نشانه‌های جسمی هستند که نمود آن به صورت بیماری با نشانه‌های جسمانی دیده می‌شود. پژوهش در مورد برخی مهارت‌های شناختی در بیماران روان‌تنی، کوششی در جهت شناخت فرایندهای ذهنی جسمانی‌سازی است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه‌ی مهارت‌های حل مسأله و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد با علایم بیماری‌های روان‌تنی و جمعیت شاهد در شهر اصفهان بود.روش‌ها: پژوهش حاضر، از نوع علی- مقایسه‌ای بود که در سه ماهه‌ی دوم سال 1395 در شهر اصفهان انجام شد. نمونه‌ی مورد مطالعه، 68 نفر شامل 34 نفر گروه مورد (دارای علایم بیماری‌های روان‌تنی) و 34 نفر جمعیت شاهد (بدون علایم بیماری‌های روان‌تنی) بودند. این افراد، از بین مراجعان مرکز تحقیقات روان‌تنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تشخیص بیماری روان‌تنی از سوی روان‌پزشکان مرکز و بر اساس مصاحبه‌ی بالینی و سایر بررسی‌های پزشکی و روان‌پزشکی انتخاب شدند. همراهان بیماران نیز به صورت در دسترس به عنوان گروه شاهد انتخاب گردیدند. ابزار تحقیق، شامل پرسش‌نامه‌های حل مسأله‌ی Heppner و Petersen و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان Garnefski و Kraaij بود.یافته‌ها: یافته‌های آزمون Multivariant ANCOVA نشان داد بین مهارت حل مسأله (به جز مؤلفه‌ی سبک گرایش- اجتناب) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای علایم روان‌تنی و جمعیت شاهد در شهر اصفهان تفاوت معنی‌داری وجود دارد (050/0 > P برای همه).نتیجه‌گیری: پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص گردید نقش مهارت‌های حل مسأله (به جز مؤلفه‌ی سبک گرایش- اجتناب) و تنظیم شناختی هیجان در بروز یا عدم بروز علایم روان‌تنی شایان توجه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing Problem-Solving Skills and Cognitive Emotion Regulation in Patients with Psychosomatic Symptoms and Control Population in Isfahan City, Iran

نویسندگان [English]

  • Astara Heidari 1
  • Asghar Aghaei 2
  • Hamid Afshar 3
1 MSc Student, Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Professor, Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychiatry, School of Medicine AND Noor and Aliasghar Hospital, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Background: Mental disorders can have physical manifestation and are prevailed as psychosomatic signs. Studies about cognitive skills in psychosomatic patient are clinical trials in order to understand somatotization of mental disorder. This study aimed to compare problem-solving skills and cognitive emotion regulation strategies in patients with psychosomatic symptoms and control population.Methods: This was a causal-comparative study during the third simester of 2016, and study sample included 68 people, 34 with and 34 without psychosomatic symptoms, in Isfahan City, Iran. They were selected via convenience sampling from the clients of Psychosomatic Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, and their relatives. The research tools included the Problem-Solving Inventory (PSI) and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ).Findings: The Multivariant ANCOVA test showed that a significant difference between problem-solving skills (except avoid the tendency style) and cognitive emotion regulation strategies in patients with psychosomatic symptoms and control population (P < 0.05 for all).Conclusion: We found that problem-solving skills (except avoid the tendency style) and cognitive emotion regulation strategies play a significant role in presence or absence of psychosomatic symptoms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Problem solving
  • Cognitive emotion regulation
  • Psychosomatic disorders
  1. Khodayarifard, M Zardkhaneh S. Cognitive behavior family therapy of psychosomatic disorders with an emphasis on positive psychotherapy. Psychology 2012; 3(12): 1104-9.
  2. Aldao A, Nolen-Hoeksema S, Schweizer S. Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clin Psychol Rev 2010; 30(2): 217-37.
  3. Levenson JL. Essentials of psychosomatic medicine. Washington, DC: American Psychiatric Publishing; 2007.
  4. Rosenhan D, Seligman M. Abnormal psychology.
  5. Trans. Seyed Mohammadi Y. 13th ed. Tehran, Iran: Savalan; 2011 . p. 452. [In Persian].
  6. Shabbeh Z, Feizi A, Afshar H, Hassanzade Kashtali A, Adibi P. Identifying the profiles of psychosomatic disorders in an Iranian adult population and their relation to psychological problems. J Mazandaran Univ Med Sci 2016; 26 (137): 82-94. [In Persian].
  7. Karimifar M, Dinparvar E, Javaheri Mohammadi M, Hoseinsabet F, Bejani H. Effectiveness of emotional memory management program on cognitive emotion regulation strategies. Adv Cogn Sci 2013; 14(4): 11-23. [In Persian]
  8. Yuan HB, Williams BA, Fang JB, Pang D. WITHDRAWN: The relationship between self-directed learning readiness and problem solving in Chinese baccalaureate nursing students. Nurse Educ Today 2012. [Epub ahead of Print].
  9. Feizi Konjini L, Fadakar Soghe R, Chehrzad M, Kazemnejad- Leili E. Problem solving skills and their related factors in nursing students. Holist Nurs Midwifery 2016; 26(3): 86-95. [In Persian].
  10. Zare H, Abaspour P, Yousefi F. The Role of problem-solving skill training and cognitive restructuring on cognitive emotion regulation strategies, and family functioning in infertile women. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2015; 2(1): 81-93. [In Persian].
  11. Heppner PP, Pretorius TB, Wei M, Lee DG, Wang YU. Examining the generalizability of problem-solving appraisal in Black South Africans. J Couns Psychol 2002; , 49(4): 484-98.
  12. Garnefski N, Van Den Kommer T, Kraaij V, Teerds J, Legerstee J, Onstein E. The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: Comparison between a clinical and a non-clinical sample. Eur J Pers 2002; 16(5): 403-20.
  13. Hassani J, Azadfallah P, Rasoulzade Tabatabaie SK, Ashayeri H. The assessment of cognitive emotion regulation strategies according to neuroticism and extraversion personality dimensions. Adv Cogn Sci 2009; 10(4): 1-13. [In Persian].
  14. Eizadifard R, Sepasi Ashtiani M. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy with problem solving skills training on reduction of test anxiety symptoms. International Journal of Behavioral Sciences 2010; 4(1): 22-7. [In Persian].
  15. Laali M. Comparison of the effectiveness of parent management training, problem-solving skills training and combination method on the level of conduct disorder symptoms in elementary school students [MSc Thesis]. Isfahan, Iran: School of Education and Psychology, University of Isfahan; 2012. [In Persian].
  16. Ghanbari Hashemabadi B, Bolghan-Abadi M. The effectiveness of existential group therapy in improving problem-solving skills. Sci J Kurdistan Univ Med Sci 2012; 17(3): 60-71. [In Persian].
  17. Nikbakht Nasrabadi A. Effects of group education on communication skills, problem solving and interaction analysis on parent-adolescent conflict among high school girls in Jarqavieh Olya region [MSc Thesis]. Isfahan, Iran: School of Education and Psychology, University of Isfahan; 2010. [In Persian].
  18. Asemi Zavareh N. The effectiveness of cognitive-behavioral stress management on neurological and psychological symptoms in patients with psychiatric vertigo [MSc Thesis]. Isfahan, Iran: School of Education and Psychology, University of Isfahan; 2012. [In Persian].
  19. Campbell-Sills L, Barlow DH. Incorporating emotion regulation into conceptualizations and treatments of anxiety and mood disorders. In: Gross JJ, editor. Handbook of emotion regulation.New York, NY: Guilford Press; 2007. p. 542-59.
  20. Moradi Shah Afshadi M. Pattern of affective attachment pattern, facial recognition, exercise adjustment skills, emotional response to depression, and effectiveness of model-based intervention on girl's depression symptom [MSc Thesis]. Isfahan, Iran: School of Education and Psychology, University of Isfahan; 2015. [In Persian].
  21. Havaei A. Evaluating the effectiveness of emotional regulation training on the level of distress tolerance, anxiety, depression and reduction of excitement regulation problems in female patients with tension headache disorder in Isfahan [MSc Thesis]. Isfahan, Iran: School of Education and Psychology, University of Isfahan; 2012. [In Persian].
  22. Safavi S. The effectiveness of emotion regulation intervention (ERT), adaptive effectiveness, conflict styles, interpersonal problems cognitive cognitive emotion strategies and Alexis Timmy's severity in Alzheimer's signs [MSc Thesis]. Isfahan, Iran: School of Education and Psychology, University of Isfahan; 2012. [In Persian].