ارزیابی و مقایسه‌ی میزان دانش، نگرش و عملکرد بهداشت خواب در دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله های پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و گروه روان‌پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و گروه روان‌پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

4 دانشجوی پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

5 دستیار، گروه روان‌پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: خواب، یک عامل تأثیرگذار در سلامت فیزیکی و روانی است که کمبود آن می‌تواند باعث نقص در کارکرد روزانه و افت عملکرد کلی فرد گردد.روش‌ها: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻳﻚ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ‌ی ﻣﻘﻄﻌﻲ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺮ روی 918 ﻧﻔﺮ از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دانشگاه‌ﻫﺎی ﻋﻠـﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ اصفهان، صنعتی اصفهان و اصفهان اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﻳﺪ. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌بندی شده‌ی خوشه‌ای بود. اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده، ﭘﺮﺳﺸ‌‌ﻨﺎﻣﻪ‌ی دﻣﻮﮔﺮاﻓﻴﻚ و مقیاس بهداشت خواب بود. داده‌ها، با استفاده از آزمون ANCOVA و آزمون تعقیبی Tukey تحلیل شد.یافته‌ها: میانگین نمره‌ی کلی کسب شده از پرسش‌نامه‌ی بهداشت خواب، 15/39 ± 90/297 بود که بین 425-195 متغیر بود. میانگین نمره‌ی کلی پرسش‌نامه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیشتر از دو دانشگاه دیگر بود (050/0 > P). دختران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیشترین نمره را کسب کردند (050/0 > P). میانگین نمره‌ی دانش بهداشت خواب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور معنی‌داری بیشتر از دانشگاه صنعتی اصفهان (001/0> P) و بیشتر از میانگین دانشگاه اصفهان (001/0 > P) بود. میانگین نمره‌ی دانش بهداشت خواب با سال‌های مختلف تحصیلی و سن (050/0 > P) رابطه‌ی معنی‌دار و مستقیمی داشت. میانگین نمره‌ی نگرش به خواب در دانشجویان رشته‌ی دندان‌پزشکی بیش از سایر دانشجویان بود (001/0 > P).نتیجه‌گیری: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مقایسه با دیگر دانشجویان نگرش و عملکرد بهداشت خواب مطلوب‌تری دارند. میانگین نگرش، عملکرد و بهداشت خواب در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور معنی‌داری بالاتر از دانشجویان دو دانشگاه دیگر بود و میانگین نمرات دختران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیش از سایر گروه‌ها بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation and Comparison of Knowledge, Attitude, and Practice of Sleep Hygiene in Students of Different Universities of Isfahan City, Iran

نویسندگان [English]

  • Gholam Reza Kheirabadi 1
  • Mohammad Javad Tarrahi 2
  • Mojtaba Nikafkar 3
  • Nima Oreizi 1
  • Tooraj Sheikhani 4
  • Ghazaleh Sheikhani 5
1 Associate Professor, Behavioral Sciences Research Center AND Department of Psychiatry, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Behavioral Sciences Research Center AND Department of Psychiatry, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4 Student of Medicine, School of Medicine, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
5 Resident, Department of Psychiatry, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, , Isfahan, Iran
چکیده [English]

Background: Sleep is an effective factor in physical and psychological health that its lack can cause a malfunction in the daily functioning, as well as loss of overall performance.Methods: This cross-sectional study was conducted on 918 students of Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan University of Technology, and the University of Isfahan in Isfahan City, Iran. Clustered random sampling method was used to select the participants. The instruments used were the demographic questionnaire and sleep health scale. Data were analyzed using covariance analysis and Tukey’s post hoc test.Findings: The mean total score of the sleep hygiene questionnaire was 297.90 ± 39.15, which varied from 195 to 425. The mean score of the total score of the questionnaire was higher in students of Isfahan University of Medical Sciences compared to other universities (P < 0.050). Girls of Isfahan University of Medical Sciences scored the highest score (P < 0.050). The average score of knowledge of sleep health was significantly higher in students of Isfahan University of Medical Sciences than in Isfahan University of Technology (P < 0.001) and in University of Isfahan (P < 0.001). The mean score of sleep hygiene knowledge had a significant and direct relation with different years of study and age (P < 0.050). The average score of sleep attitude was higher in dentistry students than other students (P < 0.001).Conclusion: Results showed that medical students have a better attitude and function of sleep health. Mean scores of attitude, performance, and sleep hygiene were significantly higher in students of Isfahan University of Medical Sciences than in other two universities, and the mean score of girls in Isfahan University of Medical Sciences was higher than other groups.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Health
  • Sleep
  • Knowledge
  • Attitude
  • Performance
  • Students
  1. Al-Naggar RA, Musa RA, Al-Jashamy KA, Isa ZM. Knowledge, attitude and practice (KAP) towards sleep among medical students of International Islamic University Malaysia (IIUM). Asian J Psychiatr 2010; 11(1): 1-7.
  2. Bosie GD, Tefera TW, Hailu GS. Knowledge, attitude and practice with respect to sleep among undergraduate medical students of Mekelle University. Sleep Biol Rhythms 2012; 10(4): 264-9.
  3. Gupta R, Bhatia MS, Chhabra V, Sharma S, Dahiya D, Semalti K, et al. Sleep patterns of urban school-going adolescents. Indian Pediatr 2008; 45(3): 183-9.
  4. Javadzadeh M, Hashemi Z, Roudbari M, Mahvelati F, Jalilolghadr S. Sleep patterns and sleep disorders in primary school children in Qazvin, Iran. Iran J Child Neurol 2009; 2(4): 15-9.
  5. Bahammam AS, Alaseem AM, Alzakri AA, Almeneessier AS, Sharif MM. The relationship between sleep and wake habits and academic performance in medical students: A cross-sectional study. BMC Med Educ 2012; 12: 61.
  6. Ellis J, Hampson SE, Cropley M. Sleep hygiene or compensatory sleep practices: An examination of behaviours affecting sleep in older adults. Psychol Health Med 2002; 7(2): 156-61.
  7. LeBourgeois MK, Giannotti F, Cortesi F, Wolfson AR, Harsh J. The relationship between reported sleep quality and sleep hygiene in Italian and American adolescents. Pediatrics 2005; 115(1 Suppl): 257-65.
  8. Brown FC, Buboltz WC, Soper B. Development and evaluation of the Sleep Treatment and Education Program for Students (STEPS). J Am Coll Health 2006; 54(4): 231-7.
  9. O'Quinn S. Inadequate sleep hygiene practices: Level of community awareness. Can Journal of Research Therapy 2003; 39: 21-9.
  10. Mahendran R, Subramaniam M, Chan YH. Medical students' behaviour, attitudes and knowledge of sleep medicine. Singapore Med J 2004; 45(12): 587-9.
  11. Kloss JD, Nash CO, Walsh CM, Culnan E, Horsey S, Sexton-Radek K. A "Sleep 101" Program for college students improves sleep hygiene knowledge and reduces maladaptive beliefs about sleep. Behav Med 2016; 42(1): 48-56.
  12. Ban DJ, Lee TJ. Sleep duration, subjective sleep disturbances and associated factors among university students in Korea. J Korean Med Sci 2001; 16(4): 475-80.
  13. Suen LK, Tam WW, Hon KL. Association of sleep hygiene-related factors and sleep quality among university students in Hong Kong. Hong Kong Med J 2010; 16(3): 180-5.
  14. Lund HG, Reider BD, Whiting AB, Prichard JR. Sleep patterns and predictors of disturbed sleep in a large population of college students. J Adolesc Health 2010; 46(2): 124-32.
  15. Huen LL, Chan TW, Yu WM, Wing YK. Do medical students in Hong Kong have enough sleep? Sleep Biol Rhythms 2007; 5(3): 226-30.
  16. Keshavarz-Akhlaghi AA, Ghalebandi MF. Sleep quality and its correlation with general health in pre-university students of Karaj, Iran. Iran J Psychiatry Behav Sci 2009; 3(1): 44-9. [In Persian].
  17. Sivagnanam G, Thirumalaikolundusubramanian P, Sugirda P, Rajeswari J, Namasivayam K, Gitanjali B. Study of the knowledge, beliefs, and practice of sleep among medical undergraduates of Tamilnadu, India. MedGenMed 2004; 6(4): 5.
  18. Ahmed N, Sadat M, Cukor D. Sleep knowledge and behaviors in medical students: Results of a single center survey. Acad Psychiatry 2017; 41(5): 674-8.
  19. Shankar PR. Knowledge, attitude and behavior towards sleep among fourth semester medical undergraduates in Pokhara, Nepal. J Clin Diagn Res 2008; 2: 1074-80.
  20. Zammit GK. Subjective ratings of the characteristics and sequelae of good and poor sleep in normals. J Clin Psychol 1988; 44(2): 123-30.
  21. Taub JM, Berger RJ. Acute shifts in the sleep-wakefulness cycle: effects on performance and mood. Psychosom Med 1974; 36(2): 164-73.