بررسی میزان استرس پزشکان عضو هیأت علمی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با انتقال خبر بد به بیماران

نوع مقاله : مقاله های پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشجوی پزشکی، کمیته‌ی تحقیقات دانشجویی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: انتقال اخبار ناگوار، یکی از مشکل‌ترین وظایف پزشکان می‌باشد که می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد و در نتیجه، اثرات منفی بر رابطه‌ی پزشک با بیمار داشته باشد. با توجه به این که انتقال استرس طی اعلان خبر بد به بیمار می‌تواند عملکرد پزشک را مختل کند، این مطالعه با هدف بررسی میزان استرس پزشکان عضو هیأت علمی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با انتقال خبر بد به بیماران و شیوه‌های مقابله با استرس انجام شد.روش‌ها: در این مطالعه‌ی مقطعی، 334 عضو هیأت علمی و دستیار رشته‌های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک، شغلی و میزان استرس درک شده با استفاده از پرسش‌نامه‌ی طراحی شده جمع‌آوری گردید. همچنین، بررسی راه‌های مقابله با استرس با استفاده از پرسش‌نامه‌ی Endler و Parker صورت گرفت.یافته‌ها: در زمان انتقال خبر بد، 76 نفر (8/22 درصد) تعریق، 64 نفر (2/19 درصد) لرزش دست و 159 نفر (6/47 درصد) طپش قلب را تجربه کردند. میانگین نمره‌ی استرس درک شده در زنان (05/1 ± 96/2) به طور معنی‌داری بیشتر از مردان (10/1 ± 64/2) بود (006/0 = P). در خصوص راه‌های مقابله با استرس حین انتقال خبر بد به بیماران، 107 نفر (0/32 درصد) از روش مسأله‌مدار، 48 نفر (4/14 درصد) از روش معنی‌مدار و 179 نفر (6/53 درصد) از روش هیجان‌مدار استفاده می‌کردند.نتیجه‌گیری: بسیاری از پزشکان حین انتقال خبر بد به بیماران دچار استرس می‌شوند که شایع‌ترین علامت همراه آن طپش قلب می‌باشد. در خصوص روش‌های مقابله با استرس، مدیریت شرایط استرس‌زا با استفاده از روش هیجان‌مدار، متداول‌ترین روش مورد استفاده توسط پزشکان حین انتقال خبر بد به بیماران می‌باشد که با میزان کمتری از استرس نیز همراه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of the Stress Level of Physician Faculty Members and Residents of Isfahan University of Medical Sciences, Iran, Regarding Breaking Bad News to Patients

نویسندگان [English]

  • Ahamad Reza Zamani 1
  • Narges Motamedi 2
  • Amirhosein Farhady 3
1 Professor, Department of Community Medicine, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Community Medicine, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3 Student of Medicine, Student Research Committee, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Background: The breaking bad news (BBN) is one of the most difficult duties of physicians, which can be very stressful and, as a result, has adverse effects on relationship between the physician and the patient. As the stress of BBN to the patient can disrupt the physician's performance, in this study, we aimed to investigate the stress of faculty members and residents of Isfahan University of Medical Sciences (IUMS), Iran, regarding the BBN to the patients and stress coping strategies.Methods: In this cross-sectional study, 334 faculty members and residents of IUMS were investigated. Demographic and occupational data and perceived stress levels were collected using a researcher-made questionnaire. Furthermore, the investigation of stress coping strategies was performed using the Endler and Parker questionnaire.Findings: During the BBN, 76 participants (22.8%) experienced sweating, 64 subjects (19.2%) tremor, and 159 (47.6%) faced palpitations. The mean score of perceived stress in women (2.96 ± 1.05) was significantly higher than men (2.64 ± 1.10) (P = 0.006). Regarding stress coping strategies during BBN to patients, 107 participants (32%) used the problem-focused coping, 48 (14.4%) used meaning-focused coping, and 179 subjects (53.6%) used the emotion-focused coping.Conclusion: Many physicians get stress during BBN to patients, which most common associated symptom is palpitations. Regarding stress coping strategies, management of stressful situations using the emotion-focused coping is the most commonly used strategy by physicians during BBN to patients that is also associated with less stress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • News
  • Communication
  • Social skills
  • Physician patient relationship
  • Stress
  1. Studer RK, Danuser B, Gomez P. Physicians' psychophysiological stress reaction in medical communication of bad news: A critical literature review. Int J Psychophysiol 2017; 120: 14-22.
  2. Lamiani G, Leone D, Meyer EC, Vegni E. Breaking bad news: Theory and practice for healthcare professionals. In: Freda MF, Picione RDL, editors. Healthcare and culture: Subjectivity in medical contexts. ‎Charlotte, NC: Information Age Publishing; 2017. p. 103-22.
  3. Scheidt CE, Wunsch A, Afshar H, Goli F, Malekian A, Sharbafchi MR, et al. Breaking bad news: Different approaches in different countries of Iran and Germany- an expert panel. Int J Body Mind Culture 2017; 4(2): 108-14.
  4. Hilkert SM, Cebulla CM, Jain SG, Pfeil SA, Benes SC, Robbins SL. Breaking bad news: A communication competency for ophthalmology training programs. Surv Ophthalmol 2016; 61(6): 791-8.
  5. Azzopardi J, Gauci D, Parker P, Calleja N, Sloan J, Zammit R. Breaking bad news in cancer: An assessment of maltese patients' preferences. Malta Medical School Gazette 2017; 1(4): 36-45.
  6. Dean A, Willis S. The use of protocol in breaking bad news: evidence and ethos. Int J Palliat Nurs 2016; 22(6): 265-71.
  7. Toivonen AK, Lindblom-Ylanne S, Louhiala P, Pyorala E. Medical students' reflections on emotions concerning breaking bad news. Patient Educ Couns 2017; 100(10): 1903-9.
  8. Warnock C, Buchanan J, Tod AM. The difficulties experienced by nurses and healthcare staff involved in the process of breaking bad news. J Adv Nurs 2017; 73(7): 1632-45.
  9. Karimi RA, Nabi AR, Karimi RJ, Rasouli D. Attitudes toward telling the truth to cancer patients in Iran: A Review Article. Int J Hematol Oncol Stem Cell Res 2017; 11(3): 178-84.
  10. Ranjan P, Kumari A, Chakrawarty A. How can doctors improve their communication skills? J Clin Diagn Res 2015; 9(3): JE01-JE04.
  11. Luz R, George A, Spitz E, Vieux R. Breaking bad news in prenatal medicine: A literature review. J Reprod Infant Psychol 2017; 35(1): 14-31.
  12. Keefe-Cooperman K, Savitsky D, Koshel W, Bhat V, Cooperman J. The PEWTER Study: Breaking bad news communication skills training for counseling programs. International Journal for the Advancement of Counselling 2018; 40(1): 72-87.
  13. Seifart C, Hofmann M, Bar T, Riera KJ, Seifart U, Rief W. Breaking bad news-what patients want and what they get: Evaluating the SPIKES protocol in Germany. Ann Oncol 2014; 25(3): 707-11.
  14. Shaw JM, Brown RF, Dunn SM. A qualitative study of stress and coping responses in doctors breaking bad news. Patient Educ Couns 2013; 91(2): 243-8.
  15. Labrague LJ, McEnroe-Petitte DM, De Los Santos JAA, Edet OB. Examining stress perceptions and coping strategies among Saudi nursing students: A systematic review. Nurse Educ Today 2018; 65: 192-200.
  16. Fares J, Al TH, Saadeddin Z, El Mouhayyar C, Aridi H. Stress, burnout and coping strategies in preclinical medical students. N Am J Med Sci 2016; 8(2): 75-81.
  17. Karam VY, Barakat H, Aouad M, Harris I, Park YS, Youssef N, et al. Effect of a simulation-based workshop on breaking bad news for anesthesiology residents: An intervention study. BMC Anesthesiol 2017; 17(1): 77.
  18. Ferreira da Silveira FJ, Botelho CC, Valadao CC. Breaking bad news: Doctors' skills in communicating with patients. Sao Paulo Med J 2017; 135(4): 323-31.